نسبت و تناسب المپيك و توسعه

۱۴۰۳/۰۵/۲۴ - ۰۳:۲۱:۵۵
کد خبر: ۳۱۸۷۸۵

يكي از بحث‌ها و پرسش‌هاي مهم كه در هر دوره برگزاري رقابت‌هاي المپيك يا ساير رخدادهاي ورزشي مطرح مي‌شود، بحث وجود نسبت و تناسب ميان المپيك و رتبه كشورها در آن با بحث توسعه‌يافتگي و دور و نزديك بودن به مقوله توسعه است.

محمدرضا منجذب

يكي از بحث‌ها و پرسش‌هاي مهم كه در هر دوره برگزاري رقابت‌هاي المپيك يا ساير رخدادهاي ورزشي مطرح مي‌شود، بحث وجود نسبت و تناسب ميان المپيك و رتبه كشورها در آن با بحث توسعه‌يافتگي و دور و نزديك بودن به مقوله توسعه است. اين بحث در اين دوره از المپيك هم مطرح شده و ديدگاه‌ها و اظهارنظرهاي مختلفي در خصوص آن مطرح شده است. برخي معتقدند چون ايران در جايگاه 21 المپيك قرار گرفته بنابراين به نسبت كشورهايي كه در رتبه‌هاي پايين‌تري از ايران قرار دارند، توسعه يافته‌تر است! پرسش اين است كه آيا نسبتي ميان توسعه‌يافتنگي كشورها و رتبه‌ها در المپيك وجود دارد؟ اگر وجود دارد اين تناسب را چگونه مي‌توان شرح داد؟ تيم ورزشي ايران شامل 40ورزشكار درالمپيك امسال با توجه به مدال‌هايي كه به دست آورد، در رتبه بيست و يكم قرار گرفت. در ميان بيست كشور اول رنكينگ المپيك غير از يك كشور، بقيه توسعه‌يافته محسوب مي‌شوند و يا درجه توسعه يافتگي بالاتري نسبت به ايران دارند. البته مدال‌هاي ايران تنها از دو رشته كشتي (اصالتا ايراني) و تكواندو به دست آمده است. اعتقاد و باور به علوم بشر و دستاوردهاي آن، به همراه برخورد اصولي و علمي به مسائل موجب توسعه اين كشورها شده است. آن دسته از كشورهايي كه باور بيشتري به علم، دانش و فناوري‌هاي به روز دارند، كرانه‌هاي توسعه را بهتر درك كرده‌اند. باور علوم و نگرش علمي به حل مسائل همراه با بومي‌سازي، نگرش علمي به تكنولوژي و بومي‌سازي آن، تربيت انسان توسعه يافته، كه از منظر‌گري بكر نوبليست اقتصاد موتور توسعه محسوب مي‌شود و مواردي چند باعث توسعه اقتصادي اين كشورها شده است. از سوي ديگر نگاه و رويكرد علمي به مقوله ورزش، باعث پيشرفت و رشد ورزش در اين كشورها نيز شده است. در واقع آن دسته از كشورهايي كه قصد دارند، توسعه يافته شوند بايد رويكرد خود به مسائل علمي را تغيير داده و از علوم و يافته‌هاي علمي براي نيل به توسعه و ساماندهي اقتصادي بهره ببرند.  از اين منظر نتيجه مهمي كه به دست مي‌آيد، اين است كه تنها با رويكردي علمي و تخصصي به مسائل مي‌توان پيشرفت كرد. اين موضوع هم از منظر اقتصادي و هم در ساير حوزه‌ها از جمله ورزش، جامعه، فرهنگ و...كاربردي است. 

 در واقع كشورهايي كه رتبه مطلوب‌تري در المپيك به دست آورده‌اند، رويكرد علمي مطلوب‌تري نسبت به مقولات علمي و فناورانه داشته‌اند. همين طور كشورهاي توسعه يافته نيز تلاش مي‌كنند از رويكردهاي علمي در عين استفاده از الگوهاي بومي و تمدني خود بهره گيرند.به‌طور كلي علم اقتصاد نيز در كنار ساير علوم بايد در راس مسائل و مشكلات اقتصادي باشد، تا اولا اين مشكلات برطرف شود، و ثانيا كشور فرايند رشد و توسعه معقول را طي كند. موضوعي كه در ايران كمتر مورد توجه سياست‌گذار بوده است. در واقع ايران فاقد الگوي توسعه يافته اختصاصي و بومي مختص به خود است. اين الگو بايد مبتنی بر يافته‌هاي علمي و تخصصي اقتصاد در عين توجه به ويژگي‌هاي اقليمي، هويتي، تمدني، سنتي و...كشور باشد. تمام كشورهاي توسعه يافته توانسته‌اند اين نسبت و تناسب را ميان توجه به اصول علمي و الگوهاي بومي و خاص منطقه و قلمروي خود برقرار سازند.