عراقچی و همتی را وزیر بدانید؛ ظفرقندی و میدری لبه پرتگاهند

۱۴۰۳/۰۵/۲۹ - ۱۸:۴۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۹۱۷۲
عراقچی و همتی را وزیر بدانید؛ ظفرقندی و میدری لبه پرتگاهند

روز گذشته وزرای پیشنهادی پرچالش دولت در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفتند. بر این اساس صلاحیت عبدالرضا همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

در دومین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان درمجلس، صبح دیروز صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه بعدازظهر نیز صلاحیت ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی شد. گفت‌وگوی خبرنگاری نیز با نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که رای اعتماد به همتی و عراقچی قطعی است؛ اما ظفرقندی و میدری بر لبه پرتگاه قرار دارند. با این حال تا روز چهارشنبه احتمال تغییر این وضعیت وجود دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، روز گذشته وزرای پیشنهادی پرچالش دولت در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفتند. بر این اساس صلاحیت عبدالرضا همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. اگرچه تا پیش از این عراقچی و همتی جزو وزرایی بودند که به نظر می‌رسد در صحن مجلس با چالش روبه‌رو باشند، اما بعد از بررسی در صحن علنی مجلس به نظر می‌رسد این دو وزیر پیشنهادی می‌توانند از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد دریافت کنند.

بر همین اساس کسانی‌که برای سخنرانی در موافقت با عبدالرضا همتی ثبت‌نام کردند دو برابر مخالفان و حدود ۱۱۰ نفر بودند؛ در حالی‌که مخالفانی که ثبت‌نام کردند، حدود ۵۰ نفر بودند. اما همچنان به نظر می‌رسد محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لبه پرتگاه قرار دارند و اتفاقاتی که تا روز چهارشنبه می‌افتد، می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد.

از سوی دیگر پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت نیز سرنوشت نامعلومی دارد. در همین خصوص بر اساس آنچه نمایندگان در راهروهای مجلس گفتند، به نظر می‌رسد وضعیت عراقچی و همتی بهبود یافته، اما همچنان نگرانی‌هایی در مورد رای‌آوری وزرای پیشنهادی بهداشت و کار وجود دارد.
اوضاع بر وفق مراد است

فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امیدواریم وفاق ملی مجلس را با رای اعتماد به تمامی وزرا شاهد باشیم، گفت: جو مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی را خوب می‌دانم. از هفته گذشته شاهد فضای دوستانه‌ای در کمیسیون‌ها بودیم و این فضا را در صحن علنی مجلس نیز مشاهده کردیم.

به هر حال امیدواریم وفاق ملی که رئیس‌جمهور مطرح کردند و از تمام گروه‌های سیاسی در کابینه می‌بینیم، این وفاق را در مجلس و در رای اعتماد به تمامی وزرا ببینیم و مجلس، وزرا را از هم جدا نکند و همه را با هم ببیند. او ادامه داد: فرمانده وزرا رئیس‌جمهور است. آقای پزشکیان تصمیم گرفته صدای موزونی را که باید به جامعه برای تحقق وعده‌ها برود، با این افراد رقم بزند. ما باید منتظر تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور باشیم.

از سوی دیگر کارنامه و سوابق وزرای پیشنهادی مشخص است و مواردی را هم دستگاه‌های امنیتی دیدند. به نظر می‌رسد مجلس می‌تواند با دولت همکاری داشته باشد تا بیش از این دولت معطل نباشد. تقریبا از اردیبهشت ماه دولت معطل است و این زیبنده کشور و مردم در وضعیت فعلی که با تحریم‌های متعدد و چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستیم، نیست.

بنابراین باید هر چه سریع‌تر دولت تشکیل شود و این موضوع به نفع کشور و مردم است. این عضو کمیسیون اقتصادی به ارزیابی وضعیت همتی وعراقچی در مجلس پرداخت و تاکید کرد: ۵۰ نفر برای سخنرانی در مخالفت با وزیر اقتصاد ثبت‌نام کردند؛ در حالی‌که ۱۱۰ نفر موافق ثبت‌نام کرده بودند.

از سوی دیگر وزیر پیشنهادی امور خارجه فرد شناخته شده‌ای است و برنامه‌هایش مشخص است و به نظر می‌رسد رای مناسبی کسب می‌کند. موسوی خاطرنشان کرد: برای وزیر پیشنهادی بهداشت و وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید تلاش شود. در مورد این افراد صداهای مخالف کمی بیشتر است.

عراقچی و همتی بهترین انتخاب‌های پزشکیان

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز به ارزیابی وضعیت وزرای پیشنهادی، اظهار کرد: آقای همتی با توجه به سابقه و تجربه خوبی که در حوزه اقتصاد داشته، گزینه خیلی خوبی برای وزارت اقتصاد است. آنچه من توجه کردم در بین موافقان و مخالفان، اغلب کسانی که موافق آقای دکتر ثبت‌نام کرده بودند، متخصص این حوزه هستند و بالطبع تشخیص توانایی شخص با فردی است که در حوزه اقتصاد کار کرده و درسش را خوانده است.

نمایندگان می‌خواهند که دولت چهاردهم دولت قوی و توانا در حل بسیاری از مشکلات داخلی کشور و سیاست خارجی باشد و امیدواریم هرکسی که انتخاب می‌شود توانایی لازم را داشته باشد. علاوه بر تفکرات سیاسی وزیر باید به تخصص هم توجه ویژه‌ای شود.

او در ادامه افزود: در مورد عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه آن چیزی که رئیس‌جمهور می‌خواهد تعامل با بسیاری از کشورهای جهان است و آقای عراقچی در این زمینه توانایی بالایی دارد. همچنین ایشان طرز تفکر متفاوتی نسبت به سایر افراد سیاسی کشور دارد. جو مجلس نسبت به ایشان خوب است و امیدواریم که عراقچی هم بتواند از تجربه خود برای رسیدن به این هدف استفاده کند.

کدام وزرا شانس ۵۰درصدی دارند؟

همچنین عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اظهار کرد: امروز در مجلس صلاحیت وزرایی بررسی شد که چالش بیشتری در مجلس داشتند. وزرای امور خارجه، اقتصاد، بهداشت و کار جزو وزرایی هستند که بحث روی آن‌ها زیاد است و موافق و مخالف شفافی دارند. به نظر می‌رسد مجلس روی این وزرای پیشنهادی بررسی دقیق‌تری می‌کند و از پرس‌وجوی نمایندگان و کنکاشی که می‌کنند مشخص است که حساس‌تر شده‌اند. رای اعتماد به این وزرای پیشنهادی بینابینی است. البته ظفرقندی، میدری و همتی بیشتر از دیگران با چالش روبه‌رو هستند و در روزهای باقی مانده، مجلس بررسی بیشتری خواهد کرد.

همتی را از هم اکنون وزیر بدانید

هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به رای مثبت کمیسیون متبوعش به همتی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی به دکتر همتی رای مثبت بالایی داد و از ۲۲ عضو، ۱۶ رای مثبت و ۶ رای مخالف دادند. به نظر می‌رسد رای مخالف‌ها، سیاسی بود نه رای به عملکرد ایشان. در صحن علنی مجلس نیز مخالفان اظهاراتی کردند که آن‌ها را رد نمی‌کنم، اما شرایط کشور در سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ را باید در نظر گرفت.

او یادآور شد: شرایط کرونا خیلی شرایط سختی بود؛ از سوی دیگر تحریم‌ها فشارهایی را آورد که از نظر ارزی دچار مشکل شدیم. به هر حال همتی در شرایط بحرانی توانست تعادلی در کشور ایجاد کند. اگرچه نرخ ارز افزایش پیدا کرد و این را می‌پذیریم، اما باید شرایط آن زمان را در نظر گرفت.

این عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: به نظر می‌رسد همتی وزیر خوبی برای وزارت اقتصاد خواهد بود و اشراف کامل بر این حوزه دارد و تحصیل‌کرده اقتصاد است و کار اجرایی در حوزه اقتصادی کرده است و به همین دلیل هم از مجلس رای اعتماد کسب می‌کند. ۱۱۰ نفر به عنوان موافق برای سخنرانی ثبت‌نام کرده بودند و ۵۸ نفر نیز به عنوان مخالف، بنابراین اگر این تعداد رای در صحن داده شود می‌توانیم آقای همتی را وزیر بدانیم.

عراقچی رای بالایی می‌آورد

محمدپور به ارزیابی وضعیت وزیر پیشنهادی امور خارجه اشاره کرد و گفت: عراقچی ۳۹ سال است که در وزارت امور خارجه کار می‌کند. سفیر و پاسدار بوده و تحصیلکرده حوزه خارجه است و دکترایش در حوزه روابط بین‌الملل است. ایشان مورد تایید رهبری است، اما برچسبی که به عراقچی می‌زنند این است که در تیم ظریف و برجام بوده است. برجام در نوع خود دچار مشکلاتی بود و قرار بود توافق برجام به نفع کشور تمام شود که این اتفاق نیفتاد.

اما آقای عراقچی شجاعت این را دارد که بگوید چرا برجام به نتیجه نرسید. ظاهرا در بندهای برجام قرار بوده اگر کشوری از برجام خارج شود سایر کشورها آن را اجرا کنند، اما این بند اجرایی نشده و ما انتظار داشتیم وزارت خارجه وقت، برای مردم شفاف‌سازی کنند، اما این اتفاق نیفتد و گله‌مندی در این حوزه وجود دارد.

او ادامه داد: عراقچی اعلام کرد که فرد مستقلی است و نمی‌توان گفت چون ایشان در تیم ظریف بوده، ظریف دوم محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد ایشان هم رای خوبی در مجلس کسب کند. این نماینده مجلس در خصوص وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: ظفرقندی، پزشک متخصص و دانشمند و فرد با سوادی است.

ایشان مشاور شهید رجایی بوده و رزمنده دفاع مقدس است و فرد باسوادی است. بنابراین جایگاه علمی خیلی خوبی در میان پزشکان کشور دارد. اما از نظر سیاسی ابهاماتی در مورد ایشان است که باید در مورد توییت‌هایی که در خصوص انتخابات ۸۸ زده پاسخگو باشد و اظهارنظرهایی کرده که مورد قبول من نیست و انتخابات را زیر سوال برده است.

در مورد واردات واکسن کرونا صحبت‌هایی شده که ایشان اعلام موضع کرده که برخی از صحبت‌هایش علیه نظر رهبری بوده که مورد پذیرش بنده هم نیست و باید در صحن توضیح بدهد و اگر قانع شوم حتما به ایشان رای می‌دهم. محمدپور اظهار کرد: حتما آقای پزشکیان مشورت‌هایی گرفته‌اند و اعضای دولت‌شان را معرفی کرده‌اند. اما اجازه دهید نمایندگان در این خصوص تصمیم بگیرند. همان‌طور که احترام به مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری رکن اصلی است، در بحث رای اعتماد به وزرا نیز نمایندگان تصمیم‌گیری خواهند کرد.