آغاز دومین مرحله آزمایشی کریدور شمال-جنوب

۱۳۹۶/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۸۵۷


گروه جهان| هند دومین مرحله آزمایشی انتقال کالا از بنادر این کشور به روسیه را از طریق کریدور شمال و جنوب با هدف شناسایی و رفع مشکلات احتمالی از پنج‌شنبه (امروز) آغاز می‌کند.

به گزارش ایرنا، یک مقام دولتی هند تصریح کرد که در این مرحله، کالاهای موردنظر از بنادر جواهر لعل نهرو و کاندلا در غرب هند به بندرعباس و سپس از طریق جاده به بندرانزلی و بندر آستراخان روسیه انتقال داده می‌شود. این محموله‌ها قرار است در ادامه از طریق خط‌آهن روسیه به اروپا منتقل شود. کارشناسان معتقدند که این کریدور باعث کاهش زمان و هزینه انتقال کالا از هند به آسیای ‌میانه، روسیه و اروپا خواهد شد و این کشور را در وضعیت برتری نسبت به رقبایش قرار می‌دهد. هند در حال حاضر برای انتقال کالاهای خود به مسیر دریایی روتردام به سن‌پترزبورگ نیازمند است. کالاهای هندی اکنون برای رسیدن به آسیای ‌میانه باید از طریق چین، اروپا یا ایران به این کشورها منتقل شوند و ایران کوتاه‌ترین، ارزان‌ترین و امن‌ترین مسیر انتقال کالاهای هندی به آسیای ‌میانه محسوب می‌شود. کارشناسان هندی، انتقال کالاهای این کشور به آسیای ‌میانه، روسیه و اروپا را از طریق بندر چابهار و کریدور شمال-جنوب، اقتصادی‌ترین مسیر می‌دانند. سوراب چاندرا معاون پیشین وزارت ارتقا و سیاست صنعتی هند، گفت که کشورش می‌تواند با استفاده از بندر چابهار به‌راحتی به آسیای ‌میانه دسترسی داشته باشد.

موافقتنامه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب در شهریور ماه 1379 در سن‌پترزبورگ به امضای وزرای حمل‌و‌نقل 3 کشور ایران، هند و روسیه رسید. نخستین مرحله اجرای آزمایشی این کریدور بین‌المللی ترانزیتی نیز در سال 2014 انجام شد. این کریدور مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت تا 40درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه نیز 30درصد ارزان‌تر است.

کریدور شمال-جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای ‌میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر کدام با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند. پیش‌بینی می‌شود پس از تکمیل کریدور شمال و جنوب، زمان انتقال کالا با کشتی از هند به آسیای‌ میانه کاهش قابل‌توجهی داشته باشد. در حال حاضر کشتی‌ها مسیر بمبئی به مسکو را در مدت 40روز طی می‌کنند که با بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب این زمان به 2 هفته کاهش می‌یابد. کریدور شمال-جنوب می‌تواند یک مسیر فرعی برای کانال سوئز محسوب شود که رفت‌و‌آمد کشتی‌ها در این مسیر برای‌شان گران‌تر تمام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه