شهرداری تهران در بسیاری از برنامه‌های خود عقب ماند

۱۳۹۶/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۸۸۳

محسن سرخو عضو شورای شهر تهران و نامزد دوره پنجم شورای شهر تهران با اعلام اینکه همه ما باید سعی کنیم تا شهر را به سمت انسان‌محوری هدایت کنیم، گفت: در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران قرار بود بسیاری از برنامه‌های شهر تهران به پایان برسد اما در عمل چنین چیزی رخ نداد و شهرداری در بسیاری از برنامه‌های خود عقب افتاد.

به گزارش ایلنا، سرخو در جمع برخی اساتید پردیس دانشکده فنی تهران گفت: یکی از موضوعات مهمی که هم‌اکنون در دستور کار شورای شهر تهران است و تدوین نهایی آن به دوره پنجم شورای شهر تهران می‌رسد، بحث و بررسی درباره برنامه پنج‌ساله سوم شورای شهر تهران است. در این برنامه چشم‌انداز آینده تهران تا سال ۱۴۰۲ به خصوص در بخش حمل ونقل و عمران مشخص می‌شود.

رییس کمیته حمل ونقل ترافیک شورای شهر تهران اضافه کرد: بحث آلاینده‌ها و آلودگی هوا از جمله موضوعاتی است که در برنامه پنج‌ساله سوم شورا به‌طور کامل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در تهران حدود ۷۸هزار تاکسی داریم که این تعداد تناسبی با وضعیت شهر و ناوگان حمل و نقل عمومی ما ندارد. علت آن نیز کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی است. در شهرهای پرجمعیت دنیا مانند پکن، نیویورک و... تعداد تاکسی‌های آن خیلی کمتر از ماست اما تهران دوبرابر این شهرها تاکسی دارد ولی باز مسافران بسیاری در روزهای بارانی یا شلوغ سال در خیابان منتظر اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی برای رسیدن به مقصد هستند.

سرخو با اشاره به اینکه همه اینها باعث شد تا در تهران تاکسی‌های خطی جای ناوگان عمومی را بگیرد، ادامه داد: در صورتی که اگر ما بتوانیم ظرفیت مترو، اتوبوس و مینی‌بوس را افزایش دهیم، می‌توانیم به تعریف درست تاکسی در دنیا برسیم. تاکسی‌ها در همه جای دنیا یک وسیله اختصاصی هستند و کارکرد واقعی آنها دور تا دور است اما تا زمانی که ظرفیت حمل ونقل عمومی ما در وضعیت فعلی باشد این اتفاق رخ نمی‌دهد. از ۱۶ هزار تاکسی فرسوده نیز تاکنون ۱۰هزار دستگاه نوسازی شد و ۶هزار تعداد دیگر از این دستگاه‌ها نیز باید تا پایان امسال نوسازی شود.

سرخو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تقاطع‌های غیرهمسطح اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تصمیم ما این است که هر چه زودتر تکلیف تقاطع‌های نیمه‌کاره‌یی مانند بزرگراه شوشتری و چند تقاطع کوتاه در غرب تهران را روشن و آنها را به پایان برسانیم. او گفت: با مطالعاتی که در گذشته انجام شد، شهر تهران با حومه نیازمند ۷۴۰کیلومتر خطوط متروست که در حال حاضر نه تنها این اتفاق نیفتاد که بسیار با این رقم فاصله داریم. قرار بود در سال‌های اول برنامه پنج‌ساله دوم، سالی ۳۰کیلومتر مترو ساخته شود و سال آخر این رقم به ۵۰کیلومتر برسد و در مجموع ۳۰۰کیلومتر مترو ساخته شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. محسن سرخو با اشاره به اینکه روزانه ۲۲میلیون جا‌به‌جایی در تهران صورت می‌گیرد، اظهار کرد: از این میزان ۱۱میلیون جابه‌جایی با استفاده از وسایل نقلیه شخصی و ۱ میلیون جابه‌جایی نیز با استفاده از وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو، تاکسی و ناوگان اتوبوسرانی انجام می‌شود. او افزود: در کنار توسعه خطوط مترو، ورود سالانه حداقل یک هزار دستگاه اتوبوس شامل ۵۰۰دستگاه اتوبوس جدید و ۵۰۰دستگاه اتوبوس نوسازی و بازسازی شده به ناوگان اتوبوسرانی تهران ضرورت دارد. سرخو همچنین گفت: در برنامه پنج‌ساله دوم قرار بود اتوبوس‌های شهر تهران از ۶هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال ۹۳ که ۲هزار دستگاه آن فرسوده بود به ۹هزار دستگاه اتوبوس آماده به کار غیرفرسوده در سال ۹۷ برسد که این امر نیز تاکنون محقق نشده است. او افزود: ما موظفیم در طول سال تصمیماتی را بگیریم که این تصمیمات بر سرنوشت تهران و شهروندان بسیار تاثیرگذار است. بنابراین هرچه این تصمیمات علمی‌تر و با مطالعات دقیق‌تر صورت بگیرد، بازدهی مناسب‌تری دارد نکته مهم در این تصمیم‌گیری‌ها زمان است که متاسفانه این موضوع خیلی در نظر گرفته نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه