اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۹۱

قیمت تضمینی در بورس کالا سبب آرامش گندمکاران

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بر اساس تصمیم هیات‌وزیران، مقرر شده محصول گندم استان در قالب سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران خریداری شود که در این صورت زمینه برای پرداخت سریع‌تر مطالبات گندمکاران فراهم خواهد شد.

به گزارش «تعادل» و به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، عبدالله یوسفی عنوان کرد: امسال بر اساس تصمیم هیات‌وزیران تغییری در خرید تضمینی محصول گندم چهار استان کشور ایجاد شده که خراسان شمالی نیز ازجمله این استان‌هاست. یوسفی اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران را برای کشاورزان مفید دانست و عنوان کرد: پرداخت سریع‌تر مطالبات به نفع گندمکاران خواهد بود، بر همین اساس مقرر شده است، محصول گندم خراسان شمالی در قالب سیاست قیمت تضمینی از طریق بورس کالای ایران برای مصارف صنف و صنعت معامله شود تا تمام افراد ذی‌ربط از این مزایا بهره‌مند شوند. وی بابیان اینکه خرید گندم از سوی بورس کالا بر مبنای قیمت تضمینی دولت است، گفت: اگر قیمت فروخته ‌شده در بورس کمتر از قیمت حمایتی و مشخص در دولت بود، دولت مبلغ مابه‌التفاوت را به کشاورز می‌پردازد. رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: حداکثر تا دو هفته پس از نخستین عرضه هر محموله گندم در تابلوی بورس کالا، در صورت عدم خرید از سوی متقاضیان، دولت نسبت به خرید آن اقدام می‌کند. یوسفی نرخ خرید گندم از کشاورزان را برای سال جاری به ازای هر کیلو ۱۳۰۰تومان عنوان کرد و افزود: امسال ۲۳۵هزار تن گندم در خراسان شمالی تولید می‌شود که از این میزان، پیش‌بینی خرید ۱۷۵ هزار تن گندم از کشاورزان را داریم. وی با اشاره به آماده‌سازی ۳۶ مرکز خرید و تعاونی روستایی برای خرید گندم از کشاورزان خراسان شمالی تصریح کرد: این مراکز و سیلوها به‌منظور ذخیره‌سازی گندم و در اختیار شرکت بورس کالا خواهد بود. یوسفی در پایان با بیان اینکه در سال گذشته نیز محصول جو از مسیر بورس کالا از کشاورزان خراسان شمالی خریداری شد، ابراز امیدواری کرد: با تجربه کسب‌ شده در این زمینه، کشاورزان در سال جاری نیز برای فروش محصول گندم خود مشکلی نخواهند داشت.


امکان حضور واحدهای صنعتی کوچک در بورس کالا

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: زمینه و شرایط حضور واحدهای صنعتی کوچک زنجان در فرابورس و بورس کالا فراهم شده است. به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس کالای ایران، امیر حمیدنیا در خصوص پذیرش واحدهای صنعتی در بورس کالا افزود: این واحدها می‌توانند برای تسریع در فروش محصولاتشان در بورس کالا حضور یابند. وی برخورداری از معافیت مالیاتی، سهولت و سرعت پذیرش، معرفی شرکت به آحاد جامعه را از مزایای فراهم شدن بستر پذیرش صنایع کوچک و متوسط در بورس کالا اعلام کرد. حمیدنیا اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به مدیریت تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی زنجان آمادگی خود را برای حضور در بورس کالا اعلام کنند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان گفت: زمینه و شرایط حضور واحدهای صنعتی کوچک زنجان در فرابورس و بورس کالا فراهم شده است. حمیدنیا در ادامه اظهار کرد: امکان تامین مالی ارزان‌قیمت از محل فروش سهام و جذب سرمایه‌گذاران جدید از مزایای عرضه سهام در فرابورس است. وی با اشاره به شرایط سخت دریافت تسهیلات بانکی خاطرنشان کرد: فرابورس برای تامین نقدینگی و رونق این واحدها جایگزین مناسبی است. این مقام مسوول اضافه کرد: معرفی و تبلیغ در تابلو بورس به صورت رایگان در کنار شرکت‌های بزرگ و معتبر، اعتبار بخشی به شرکت و مالک آن، امکان انتشار انواع اوراق قرضه و امکان انتقال مالکیت سهام برای شرکتها در حداقل زمان و هزینه بخشی از مزایای حضور واحدهای کوچک در بورس است. حمیدنیا در پایان گفت: مهم‌ترین شرط ورود این واحدها به فرا بورس داشتن شفافیت مالی و اطلاعاتی است. شایان ذکر است در حال حاضر بیش از ۹۰درصد از واحدهای صنعتی استان زنجان جزو بنگاه‌های کوچک و متوسط است.


درگیری‌های سیاسی دنیا، روند مثبت آسیا، آشفتگی اروپا

بازارهای آسیایی در حالی که نگران تصمیم فدرال رزرو امریکا برای نرخ بهره هستند، انتخابات در اروپا نیز بر نگرانی آنها افزوده است. در این بین، عملکرد شرکت‌های چینی نیز بر این نگرانی‌ها افزوده و موجب افت شدید شاخص‌ها در این منطقه شده است. این در حالی است که قیمت پوند انگلیس روند نزولی و یوآن چین روند صعودی به خود گرفته است. اما در بازار سهام ژاپن، افت قیمت سهام بانک‌ها موجب سقوط شاخص تاپیکس شد در حالی که شاخص شرکت‌های چینی نیز افت بسیار شدیدی را متحمل شدند. در این بین قیمت پوند انگلیس با سقوط نسبی همراه شد در حالی که آمار نشان‌دهنده کاهش میزان محبوبیت حزب محافظه‌کار به رهبری ترزا می ‌در انتخابات است. قیمت نفت نیز با ادامه روند نزولی همراه شد در حالی که قیمت آتی سنگ‌آهن به کمترین میزان نسبت به ماه نوامبر معامله شد. به گزارش «تعادل» و به نقل از سنا، شاخص بورس‌های آسیایی با روند افزایشی همراه شدند در حالی که پیش‌بینی عملکرد شرکت‌های چینی مثبت بود اما همچنان تا سطح مورد انتظار فاصله زیادی دارد. عملکرد شرکت‌ها نشان داد که دومین اقتصاد برتر دنیا در حال پوست‌اندازی است و توانسته مقداری از پیش‌بینی‌های چهار ماه ابتدایی سال خود را پوشش دهد. این در حالی است که داده‌ها و آمار ژاپن نشان‌دهنده این است که تولیدات صنعتی در این کشور در ماه آوریل با افزایش همراه بوده در حالی که تقاضاهای خارجی همچنان از این کشور رو به افزایش است و این تقاضاها توانسته اقتصاد ژاپن را سرپا نگه دارد. بر این اساس، انتخابات در بریتانیا، آلمان و ایتالیا یک ریسک سیاسی تلقی می‌شود در حالی که گفت‌وگوها و شعارها برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان پابرجاست. از سوی دیگر رییس‌جمهور امریکا درگیری‌های جدیدی را با آلمان بر سر اختلاف‌نظر‌ها رقم زده است در حالی که این مقام مسوول همچنان درگیر بحث‌های بودجه‌یی و انتخاباتی است.

مشاهده صفحات روزنامه