وام 1، 2 میلیارد یورویی روسیه به ایران برای راه‌آهن

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۱۶

خبرگزاری اسپوتنیک با تاکید بر اهمیت اروپایی- آسیایی همکاری‌های ریلی ایران و روسیه و وام مسکو به تهران در این زمینه، نوشت: حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای نظام‌های نوین اقتصادی است که تصور نبود آن پذیرفتنی نیست. به گزارش ایرنا، رسانه روسی روز یک‌شنبه نوشت: ایران نخستین مسیر قابل اطمینان حمل‌ونقل است که در قرن پنجم قبل از میلاد و در سرزمین پارس توسط داریوش اول هخامنشی ظاهر شد.  این رسانه افزوده است: علت ساخت مسیر حمل‌ونقل در آن دوران برای تامین ارتباط باثبات بین مناطق دورافتاده امپراتوری ایران (پارس) مرتبط بود.  نویسنده گزارش ادامه داده است: هدف این بود که با سرعت بتوان حکومت مرکزی را از اوضاع و احوال نقاط مختلف باخبر کرد، فرمان پادشاه به حاکمان مناطق رسانده شود و جابه‌جایی نیروها انجام گیرد.  اسپوتنیک نوشته است: جاده‌های شاهی توسط سربازان محافظت می‌شد و هر نوع جنایتی (تخریب و آسیب زدن) نیز مجازات‌های سنگینی داشت.  رسانه روسی همچنین افزوده است: شاه عباس (صفوی) نیز توجه خاصی به ساخت جاده‌ها داشت و زمان وی 400 کیلومتر راه از آستراباد تا مازندران ساخته شد و سپس مرحله مهم در تاریخ حمل‌ونقل ایران مبارزه بر سر ساخت خطوط راه‌آهن بود.  در ادامه گزارش آمده است: خطوط راه‌آهن ایران در قرن 19 توسعه یافت که با مقابله روسیه و بریتانیا

 بر سر گسترش نفوذ خود مرتبط بود.  «سال 1890 قرارداد روسیه-ایران درباره راه‌آهن امضا شد که این کشور را از ساخت آن تا 10 سال باز می‌داشت و سال 1900 هم برای 10 سال دیگر تمدید شد، اما با وجود این، نخستین تلاش در دهه 80 قرن 19 عملی شد و سال 1888 خط کوتاه راه‌آهن تهران و آرامگاه شاه عبدالعظیم (9 کیلومتر) کشیده شد.» در پایان بخش تاریخی گزارش اسپوتنیک نیز آمده است: نخستین خط ریلی قابل‌توجه سال 1915 توسط راه‌آهن روسیه تزاری بین جلفا و تبریز به طول 148 کیلومتر ساخته شد که از مرز ایران عبور کرده و به شبکه راه‌آهن روسیه متصل می‌شد و طبق استاندارد چرخ‌های روسی 1524 میلی‌متری به بهره‌برداری رسید.  اسپوتنیک در ادامه نوشت: پس از گذشت سال‌ها و توسعه راه‌آهن سراسری ایران، موضوع برقی‌سازی خطوط راه‌آهن مطرح شد که روسیه نیز در این برنامه شرکت دارد.  زمان دیدار حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران با ولادیمیر پوتین همتای روس در کاخ کرملین (هشتم فروردین 1396) قرارداد برقی کردن خط راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون (از سمنان تا گلستان) امضا شد که در کناره‌های جنوبی دریای خزر واقع است.  این خط‌آهن از مازندران می‌گذرد و ایران را به ترکمنستان و سپس قزاقستان متصل می‌کند.

به نوشته رسانه روسی، برقی‌سازی این مسیر به کاهش سطح آلودگی صوتی و هوا، کم شدن مصرف سوخت و بروز حوادث کمک خواهد کرد و همچنین سبب رشد دو برابری حمل کالا تا 7، 5 میلیون تن در سال خواهد شد.

مسیر گرمسار تا اینچه‌برون دومین مسیر برقی راه‌آهن ایران خواهد بود و نخستین پروژه 40 سال پیش در تبریز ساخته شد.

سازمان راه‌آهن روسیه اعلام کرده، ارزش قرارداد برقی شدن خط جدید 1، 2 میلیارد یورو است و برای اجرای این پروژه وام می‌دهد.