رشد حضور مردم در بازار سهام به واسطه فرهنگسازی
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم فرهنگسازی درست در این بازار، گفت: با شناخت ابزارهای مختلف مالی میتوان همه افراد جامعه را که تمایل به سرمایهگذاری دارند به نحوی به سرمایهگذاری در بازار سرمایه تشویق کرد؛ باید بدانیم که در زمانهای عدم رونق نیز فرصتهای سرمایهگذاری در بازار سرمایه کشور کم نیست.
به گزارش ایسنا، علی جبلعاملی، در پاسخ به اینکه در حال حاضر که بازار با رشد مواجه شده چطور میتوان سرمایههای خرد مردم عادی را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد به نحوی که هم مردم عادی از سرمایهگذاری در این بازار منتفع شوند و هم نقدینگی جدید به بازار بیاید؟ اظهار کرد: هنگامی که در سطح جامعه صحبت از بازار سرمایه میشود، شاید در ابتدا کسب سود از طریق خرید و فروش سهام به ذهن متبادر شود، در حالی که تنوع ابزارهای سرمایهگذاری در این بازار به حدی است که شامل روشهای متعددی بوده و تمامی سلیقهها را پوشش میدهد. وی با اشاره به ابزارهای مالی مختلفی که در بازار سرمایه وجود دارد، بیان کرد: هر فردی، در هرسنی و در هر نقطهای از کشور با هر میزان سرمایه، تأکید میکنم با هر مبلغی از ۱۰۰ هزار تا میلیاردها تومان، میتواند در این بازار اقدام به سرمایهگذاری کند. این روشهای مختلف که برخی بدون ریسک و برخی دیگر توأم با ریسک هستند طبیعتا بازده انتظاری متفاوتی را نصیب سرمایهگذاران خود میکنند و تمامی سطوح ریسکپذیری افراد را دربر میگیرد، یعنی میتوانید تمامی افراد جامعه را که تمایل به سرمایهگذاری دارند به نحوی به سرمایهگذاری در این بازار تشویق کنید. این کارشناس بازار سرمایه افزود: گاهی اوقات شنیده میشود که نباید مردم را با تبلیغات و استفاده از رسانهها به سرمایهگذاری تشویق کرد، چراکه ممکن است در اثر نوسانات بازار متحمل زیان شوند و بعدا دردسر میشود، این حرف درست نیست، چراکه باید در کنار تبلیغات، فرهنگسازی و آموزش در خصوص مفهوم ریسک و بازده و نیز رابطه این دومفهوم با یکدیگر برای مردم صورت بگیرد و با توضیح ابزارهای مختلف سرمایهگذاری از جمله صندقهای سرمایهگذاری درآمد ثابت، مختلط، در سهام، سبدهای سرمایهگذاری و غیره برای هر ذائقه ریسک محصول مناسب را معرفی کرد. جبل عاملی ادامه داد: این وظیفه از یک سو متوجه نهادهای ناظر و از سوی دیگر به عهده نهادهای مالی است که مستقیما با مشتریان در تماس هستند. نهادهای ناظر مسوول معرفی و آموزش این مفاهیم در رسانههای جمعی و سطح جامعه هستند و نهادهای مالی متولی آموزش مستقیم و نیز ارایه مشاوره دقیق و صحیح به مشتریان و مخاطبان خود. این امر هم محدود به زمان رونق بازار نیست حتی در زمانهای تعادل یا عدم رونق نیز فرصتهای سرمایهگذاری در بازار سرمایه کشور کم نیست. نباید از مشارکت آحاد مردم ترسید، البته هیجان بیمورد هم نباید ایجاد کرد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر نیاز به فرهنگسازی درست برای سرمایهگذاری در بازارهای مولد، گفت: روال منطقی آن چیزی است که در کشورهای پیشرفته در قبال سرمایهگذاران انجام میشود، یعنی فرهنگسازی، آموزش و مشاوره صحیح. یادمان باشد که در میان بازارهای مختلف سرمایهگذاری مانند ارز، مسکن و طلا تنها بازار شفاف و قانونمند که به بخش واقعی اقتصاد کمک میکند و منجر به هدایت و کنترل نقدینگی میشود، بازار سرمایه است و این مدعا در بررسی عملکرد تأمین مالی و حضور شرکتهای در بورس طی این چند سال که از تصویب قانون بازار اوراق بهادار میگذرد قابل اثبات است. جبل عاملی در پاسخ به اینکه چطور میتوان صندوقهای سرمایهگذاری را بیشتر در جامعه رواج داد تا عامه مردم با آن آشنا شوند، بیان کرد: صندوقهای سرمایهگذاری را باید به عنوان واسطهای برای سرمایهگذاری غیر مستقیم مردم در بورس و اوراق بهادار دانست. ابزاری که با توجه به تنوع تعدادی و محتوایی آن طیف وسیعی از سلایق را شامل میشود از صندوق درآمد ثابت بدون ریسک با پرداخت ماهانه تا صندوق در سهام با رشد سریع و البته ریسک بیشتر. امکان سرمایهگذاری در این صندوقها از ۱۰۰ هزار تومان تا میلیاردها تومان فراهم شده و میتواند نقدینگی درخوری را جذب کرده و در اختیار ناشران اوراق بدهی جهت تأمین مالی شرکتهای تولیدی و خدماتی و حتی سازمانها و پروژههای دولتی کند.