کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۵۷

بحران اقتصادی در کمین عراق

تاخیر در پرداخت حقوق ماه دسامبر برخی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و اداری عراق به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، نشانه‌های آشکار از سر برآوردن تدریجی بحران اقتصادی در این کشور است. کارشناسان اقتصادی و مالی، بحران پیش‌روی اقتصادی عراق را در ارتباط با مشکلات بودجه‌بندی سال ۲۰۲۰ و کسری ۳۰ درصدی ناشی از آن می‌دانند. طبق گزارش‌ها، برنامه بودجه سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۲۰ بار بین هیات دولت و پارلمان مورد بحث قرار گرفته و هنوز به سبب مشکلاتی که دارد در هیات دولت عراق باقی مانده و به پارلمان ارسال نشده است.

26 سال زندان برای باند پولشویی در عربستان

دادستانی کل عربستان سعودی با اشاره به شناسایی یک باند پولشویی از صدور حکم ۲۶ سال زندان برای اعضای این باند خبر داده است. به‌گزارش الجزیره، تحقیقات اداره ویژه دادستانی کل در مورد متهمان به فعالیت تجاری پنهانی و ارتباط برقرار کردن بین داده‌های موجود در این خصوص و زیرنظر گرفتن این افراد و نیز بررسی حساب‌‌ها و سپرده‌گذاری‌های بانکی آنان، موجب شناسایی یک باند متشکل از سه خارجی مقیم عربستان و یک شهروند سعودی شده که در زمینه پولشویی فعالیت داشتند و به منظور پنهان کردن فعالیت غیرقانونی خود حواله‌هایی را بدون واردات گمرکی ثبت کرده و فاکتور جعلی تحویل می‌دادند.

روند احداث کانال استانبول آغاز می‌شود

رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده، روند احداث کانال استانبول با انجام مناقصه این پروژه در هفته‌های آینده آغاز خواهد شد. بسیاری از ناظران ساخت تنگه یا کانال استانبول را در کنار تنگه بُسفُر بسیار ارزشمند توصیف کرده و آن را در راستای استقلال سرزمینی ترکیه ارزیابی می‌کنند. رجب طیب اردوغان در جمع بازرگانان و کارآفرینان گفته: «این طرح ایده یک هفته و یک‌سال نیست، بلکه به اواخر ریاست بنده در شهرداری استانبول برمی‌گردد.» تنگه بسفر مطابق قانون تنگه‌های بین‌المللی اداره می‌شود اما کانال استانبول تماما تحت اختیار ترکیه قرار خواهد داشت.

هند به مشرف پناهندگی پیشنهاد داد

رهبر حزب حاکم هند به پرویز مشرف که اخیرا از سوی دادگاه پاکستان به اتهام خیانت بزرگ به اعدام محکوم شده پیشنهاد پناهندگی داد. به‌گزارش اسپوتنیک، در حالی که هند درگیر اعتراض‌های گسترده در واکنش به طرح لایحه جنجالی اعطای شهروندی به اقلیت‌های غیرمسلمان است، رهبر حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در توئیتی به پرویز مشرف رییس‌جمهور اسبق پاکستان که اخیرا از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده، پیشنهاد شهروندی داده است.