طرح ساماندهی صنعت خودرو از چاله به چاه
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون بدون حضور رییس تحقیق و تفحص خودرو گفت: قرار بود این طرح با نظر اعضای هیات تحقیق و تفحص خودرو اصلاح شود.
سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون بدون حضور رییس تحقیق و تفحص خودرو گفت: قرار بود این طرح با نظر اعضای هیات تحقیق و تفحص خودرو اصلاح شود که بدون حضور این افراد در جلسه و صرفاً با تأمین نظرات شورای نگهبان، تبدیل به یک طرح بلااثر شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجلس شورای اسلامی در واکنش به اوضاع نامتعادل بازار خودرو در سال گذشته، اقدام به تصویب طرحی تحت عنوان «ساماندهی صنعت خودرو» در خردادماه سال جاری کرد. این طرح که توسط کمیسیون صنایع و معادن مطرح شده بود، مخالفان زیادی حتی از بدنه مجلس شورای اسلامی داشت. بهطوریکه بیش از 50 نماینده مجلس ضمن تشریح ایرادات سیاستگذاری و قانونی طرح فعلی، طی فرایند قانونی مراعی (مسکوت ماندن)، بازنگری این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس را از هیات رییسه خواستار شدند. این طرح همچنین بهدلیل ایرادات قانون اساسی و مغایرتهای سیاستهای کلی نظام، دومرتبه ازسوی شورای نگهبان و یکمرتبه ازطرف مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد. ازاینرو کمیسیون صنایع و معادن که این ایرادات را جدی ارزیابی کرده بود، در یکی از جلسات کمیسیون، اصلاح مجدد این طرح توسط هیات تحقیق و تفحص خودروی مجلس را تصویب نمود. کمیسیون صنایع روز دوشنبه مورخ 20آبان در اقدامی عجیب، اقدام به برگزاری جلسه کمیسیون و خارج از دستورجلسه قبلی، اصلاح طرح ساماندهی خودرو را مطرح نمود. با توجه به عدم اطلاعرسانی قبلی و عدم حضور هیات تحقیق و تفحص خودرو، برخی نمایندگان، برگزاری این جلسه را قانونی و مشروع نمیدانستند و مخالفت خود را ابراز نمودند. سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس که ازجمله نمایندگان مخالف بررسی طرح در جلسه مذکور کمیسیون بوده، در اینمورد گفت: قرار بود اعضای هیات تحقیق و تفحص خودرو این طرح را اصلاح کنند و پیشنهادات نهایی را به کمیسیون بیاورند اما در جلسه روز دوشنبه چون رییس هیات تحقیق و تفحص حضور نداشت، مصوبه کمیسیون درخصوص اصلاح طرح توسط این هیات رعایت نشد و تنها اصلاحاتی در راستای تأمین نظر شورای نگهبان اعمال شد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یکی از مواد اصلی این طرح را ماده2 درمورد خصوصیسازی صنعت خودرو میدانست که با اعمال اصلاحات جدید، آن را فاقد اثرگذاری عنوان کرد و گفت: قسمت اصلی طرح زده شده یعنی اصل آنکه ماده 2 طرح بود، عملاً بلااثر شد و این طرح، آن طرحی که بخواهد به درد بخورد و واقعاً ساماندهی صنعت خودرو را انجام دهد، دیگر نیست. لذا این طرح اگر بتواند ایرادات شورای نگهبان را رفع کند ولی اتفاقی در صنعت خودرو نمیافتد.