توسعه نسلهای جدید ارتباطات
عضو هیاتمدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با اشاره به تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتالی از اقتصاد کل کشور تا سال ۱۴۰۴، گفت: توسعه نسلهای جدید ارتباطات موبایلی و ثابت بستر مناسبی برای توسعه فناوریهای تحولآفرین همچون اینترنت اشیاء، رایانش ابری و کلان دادهها و شکل گرفتن کسب و کارهایی اینترنتی را فراهم میآورد که در توسعه اقتصاد دیجیتال نقش کلیدی دارند. به گزارش ایسنا، اقتصاد دیجیتال شبکهای جهانی از فعالیتهای اقتصادی، مبادلات بازرگانی و تعاملات حرفهای است که به واسطه ارتباطات و فناوری اطلاعات به وجود آمدهاند. بهطور خلاصه میتوان اقتصاد دیجیتال را اقتصاد مبتنی بر فناوریهای دیجیتال نامگذاری کرد. اقتصاد دیجیتال، هستهای به نام بخش ICT دارد که بهطور مستقیم به این بخش از اقتصاد متصلاند. چند روز گذشته عیسی زارعپور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در اولین نشست خبری خود از تشکیل کمیته اقتصاد دیجیتال در دولت با حضور دو معاون رییسجمهور و چهار وزیر خبر داد که سهم اقتصاد دیجیتال کشور را به ۱۰ درصد برساند. همچنین ستار هاشمی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-تأکید کرده بود: در صورت عدم پیشبینی سازوکار مناسب برای بهرهگیری مناسب از ظرفیت نخبگان حوزه فناوری اطلاعات، در آینده نزدیک با مشکل کمبود نیروی متخصص برای توسعه اقتصاد دیجیتال مواجه خواهیم شد. وی پیشبرد تحول دیجیتال را نیازمند تدوین یک برنامه جامع و یکپارچه دانسته و گفت: در همین ارتباط برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است. علاوه بر این باید الزاماتی نظیر توسعه متوازن زیرساختهای ارتباطی نوین و کاهش شکاف دیجیتالی در جوامع هم مورد توجه قرار گیرد تا زمینه برای کاهش نابرابری و افزایش عدالت در ارایه خدمات مختلف با بهرهگیری از ظرفیت فناوری اطلاعات فراهم شود. برای رشد سرمایهگذاری و افزایش حجم اقتصاد دیجیتال باید سازوکارهای سنتی را کنار بگذاریم و به سمت ساختارهای متصل به فناوری و نوآوری نظیر استفاده از ظرفیت صندوقهای سرمایهگذاری و بورس برای تأمین مالی کسب وکارهای فناورانه گامبرداریم.
در این راستا فریبر نژاددادگر - دبیر و عضو هیاتمدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران به ایسنا گفت: بدون توجه به اقتصاد دیجیتال، تعامل با جهان امروز و برقراری ارتباط امری پیچیده خواهد بود. نمیتوانیم در دنیای امروز با تحولات شگرف و غیرقابل پیشبینی، از علم و فناوری روز دنیا عقب بمانیم.
وی گفت: به دلیل اهمیت تحول و اقتصاد دیجیتال که بخش بزرگی از برنامههای وزیر ICT را در بر گرفته، اتحادیه از مدتها قبل پیشنهاد ایجاد و تشکیل معاونت یا کمیته دیجیتال را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرده بود که با تشکیل این ساختار جدید، علاوه بر پیادهسازی شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک، در کنار سایر وزارتخانهها و سازمانها، به تعریف و پیادهسازی تحول دیجیتال در تمامی بدنه دولت، همکاری کرده و به سوی دولت همراه و سپس دولت هوشمند، گام برداشته خواهد شد. عضو هیاتمدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در عین حال بیان کرد: در سالهای اخیر با توجه به اقدامات وزارت ICT مانند توسعه زیرساختهای ارتباطی، افزایش ظرفیت زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، برقراری امکان دسترسی پرسرعت و امثال آن جهش رشد در کل اقتصاد دیجیتال اتفاق افتاده است. نژاددادگر با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ میتوان به تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور امیدوار بود، اظهار کرد: برای اندازهگیری میزان اقتصاد دیجیتال و سهم آن در اقتصادهای ملی در سطح بینالمللی یک روش جامع و استاندارد وجود ندارد، چرا که مفهوم اقتصاد دیجیتال مدام در حال تکامل و تغییر است. توسعه نسلهای جدید ارتباطات موبایلی و ثابت بستر مناسبی برای توسعه فناوریهای تحول آفرین همچون اینترنت اشیا، رایانش ابری و کلان دادهها و شکل گرفتن کسب و کارهایی اینترنتی را فراهم میآورد که در توسعه اقتصاد دیجیتال نقش کلیدی دارند. وی تاکید کرد: ما آمادگی خود را اعلام کرده بودیم و دوباره به این موضوع تاکید میکنیم که به عنوان تخصصیترین تشکل صادراتی کشور در حوزه ICT در ارتباط با این برنامهها همراستا و همراهی خواهیم کرد و در این خصوص نیز اتحادیه دارای ظرفیتهای مناسبی است.