آیا بازار سرمایه هنوز ارزندگی دارد؟

۱۴۰۲/۰۲/۱۴ - ۰۳:۳۸:۰۷
کد خبر: ۲۰۴۹۲۹
آیا بازار سرمایه هنوز ارزندگی دارد؟

در زمانی قرار داریم که بازار سرمایه وضعیت بسیار مساعدتری نسبت به دوسال اخیر خود را سپری می‌کند و عملا یکی از تفاوت‌های مهم آن خریداران بالقوه نسبت به گذشته است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که آیا بازار با توجه به رشد‌های اخیر خود آیا هنوز ارزندگی لازم را دارد یا نه و آیا این رشد ادامه‌دار خواهد بود یا نه؟ در پاسخ باید عملا دو دیدگاه بنیادی و تکنیکی را در نظر گرفت و پس از آن با نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی موجود به آن پاسخ داد.

از لحاظ دیدگاه تکنیکی و مسیر حرکتی بازار در حال حاضر ضعف یا ناتوانی مشاهده نمی‌شود و حتی مورد‌هایی مانند حجم و ارزش معاملات در بازار به خوبی تأیید‌کننده روند صعودی حال حاضر بازار هستند هرچند نمی‌توان عملا اصلاحی که لازمه ادامه مسیر بازار در جهت هدف‌های بالاتر بازار است فراموش نمود.

اگر هم بخواهیم جزیی‌تر با این دیدگاه به نمادهای بازار نگاهی داشته باشیم می‌توان برای ادامه مسیر بازار نمادهایی که عملا چند قدمی از دیگر نمادهای رشد کرده هستند را مد نظر برای بازدهی کم ریسک‌تر قرار داد.

در پله بعدی می‌توان بازار را از دیدگاه بنیادی بررسی نمود که در حالی که نمادهایی هستند که از لحاظ ارزش به قیمت‌های منصفانه‌ای برای سهام خود رسیده‌اند هنوز هم تعداد شرکت‌هایی در بازار وجود دارند که عملا با تخفیف‌های مناسبی قابل خرید و نگهداری هستند هرچند ممکن است با توجه به هیجانات بازار نمادهایی که حتی آنچنان دیدگاه آینده جالبی نسبت به بقیه بازار نداشته باشند با توجه خریداران روبه‌رو شوند ولی در نهایت نمادهای ارزنده‌تر می‌توانند گزینه امن‌تری در سبد سرمایه‌گذاری باشند.

در پایان هم اگر بخواهیم تصمیمات اقتصادی و روند آن را در نظر بگیریم عملا هرچند با رشد قیمتی همراه باشیم به نظر می‌رسد بازهم بازارها در واقعیت یک قدم عقبتر از تورم و نقدینگی حال حاضر هستند که البته با توجه به علت و معلول بودن آنها یک امر طبیعی است اما موردی که طبیعی نیست مسیر حرکتی بی‌توقف آن است که با توجه به تصمیمات هم نمی‌توان دیدگاه روشنی را اتخاذ نمود پس هرچقدر در بازار سرمایه با وقفه رشدی همراه باشیم صرفا توان گرفتن بیشتر قیمت‌ها برای رشد است که یک عامل ناگزیر است. در قسمتی هم اگر بخواهیم یک جمع‌بندی برای صحبت‌ها لحاظ کنیم این است که بازار سرمایه عملا هنوز می‌تواند در اوایل مسیر حرکتی خود باشد هرچند خواه ناخواه با اصلاح‌هایی همراه خواهیم بود که فرصت‌های مناسبی برای لحاظ کردن این موارد برای بهبود چیدمان پورتفوی سرمایه‌گذاری می‌باشد. 

و در پایان هم در وضعیت حال حاضر بازار همانطور که در اکثر نماد‌های بازار قابل مشاهده است درصد بالایی از اصلاح‌های نمادهای بازار به شکل زمانی در جریان و شاهد افت قیمت محسوسی نبوده‌ایم که این مورد به خوبی می‌تواند ریسک قیمتی بازار را در کوتاه‌مدت کاهش دهد هرچند در میان‌مدت و خصوصا بلندمدت می‌تواند اصلاح‌های بعدی را از لحاظ قیمتی همانند رفتار تکراری گذشته بازار مقداری با عمق بیشتری شکل بدهد. 

 

ارسال نظر