ورود پول گسترده بعد از یک موج اصلاحی

۱۴۰۲/۰۲/۱۷ - ۰۴:۳۶:۲۳
کد خبر: ۲۰۵۱۸۳
ورود پول گسترده بعد از یک موج اصلاحی

مدتی قبل در جریان یادداشتی که در «تعادل» نوشتم نسبت به چشم‌انداز روشن در بازار سرمایه تحلیل‌هایی را مطرح و عرض کردم که موج قدرتمندی از رشد در بورس شکل خواهد گرفت که به نظر من می‌تواند خیلی‌ها را از عقب‌افتادگی اقتصادی این چند سال نجات دهد. بازار سرمایه ایران شاخص بالای 2میلیونی را در شرایطی ‌تجربه می‌کند که این رشد می‌تواند همچنان تداوم داشته باشد. در گام بعدی می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار به سمت شاخص 3میلیونی حرکت کند و دوره‌ای وسیع‌تر از رشد را تجربه کند. این موج از یکی دو ماه پیش آغاز شده است و مثل همیشه بازده ریسک‌پذیر آن بیش از بقیه بوده است.

سهم‌های کوچک و متوسط رشد بیشتری ثبت کردند همانطور که در ریزش‌ها، افت بیشتری داشتند. سرمایه‌گذاران به هر دلیلی که به بازار سرمایه بازگشته باشند، یک نتیجه عینی را می‌توان از این حضور متصور شد، اینکه نسیم خوش رونق در بازار سرمایه به وزش درآمد. برخی معتقدند این رونق به دلیل خروج سرمایه های عمومی از بازارهایی چون بازار خودرو، بازار مسکن و حتی بازار ارز است. گروه دیگری هم هستند که این رشد را برآمده از همگرایی بازارها با نرخ تورم می‌دانند.

در واقع مبتنی بر این تحلیل، بازار سرمایه کشور در حال انطباق خود با شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم است. جدا از همه این تحلیل‌ها، باید به این نکته اشاره کرد، اولین گروه‌ از سرمایه‌گذاران که به بازار برگشتند پر ریسک‌ها بودند و طبیعی است سهامی هم که انتخاب می‌کنند چابک‌تر باشد. پرریسک‌ها سیگنال رشد بورس را زودتر از بقیه حس کردند و زودتر وارد بازار شدند و بعضا پورتفوی‌شان ۴۰-۵۰ درصد و حتی بیشتر رشد کرد. درحالی که ریسک‌گریزها و حتی سرمایه‌گذاران سنتی به دنبال اصلاح بازار یا خرید در قیمت‌های پایین‌تر آن هم در سهام بزرگ بازار هستند و هر روز به انتظار ریزش بازار هستند. حالا دیگر دیدگاه خرید و نگهداری بلندمدت با پیشرفت روش‌های معامله طرفداران کمتری دارد و اکثر معامله‌گران به دنبال استفاده از تمام ظرفیت‌های بازار هستند.

من به شخصه ترکیبی از هر دو روش را می‌پسندم. گاهش اوقات باید نظاره‌گر حرکت سهم باشید و اجازه رشد بدهید و گاهی اوقات لازم است گزینه‌های جانشین را فعال کرد.اما فعلا بازار در اختیار ریسک‌پذیرهاست. ریسک‌گریزها به علت زخم‌های بر جای مانده از سال ۹۹ نگرانند. عموم مردم هم هنوز رشد بورس را حس نکرده‌اند اما از چند ماه دیگر ورود پول داغ به بورس را شاهد خواهیم بود. ریسک‌پذیرها آنقدر در بازار جولان می‌دهند که دیدگاه عموم بازار بالاخره تغییر می‌کند و کم‌کم سایر گروه‌ها هم پر جنب و جوش می‌شوند. با این توضیحات بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستند که چشم‌انداز بازار سرمایه ایران در سال 1402 چه خواهد شد؟ 

به عقیده‌ من سال ۱۴۰۲ سال عجیبی برای بورس خواهد شد و مسیر سرمایه‌ها این‌بار با شدت بیشتری به سمت بورس روانه خواهد شد. قانون مالیات بر بازارهای موازی اگرچه باعث رشد بورس می‌شود اما باید دقت کرد که در صورت بروز هر‌گونه مشکل در بورس این پول بازار دیگری را هم به عنوان جایگزین دارد. بازار کریپتو کارنسی که از اواسط یا اواخر زمستان ۱۴۰۲ از خواب بیدار خواهد شد و بار دیگر بازدهی خیره‌کننده‌ای ثبت خواهد کرد.

به نظر من مجموعه ایرانیان باید حتما بورس را امسال به دقت دنبال کنند و برای بازار‌های موازی هم برنامه داشته باشند. توالی این دو بازار می‌تواند زندگی ایرانیان و اطرافیان‌شان را در یکی دو سال پیش رو دچار تغییرات اساسی کند.

فعلا باید از رشد گروه خودرو و سایر سهام لذت برد تا شاخص به حوالی ۳ میلیون برسد. بعد از این رشد، یک شاخه اصلاحی حدود ۴-۷ هفته درانتظار بازار خواهد بود و سپس با ورود عموم سرمایه‌گذاران، بورس تهران بی‌سابقه‌ترین بازدهی خود را از تاریخ تاسیسش نصیب سهامدارانش خواهد کرد. گاهی اوقات برای اینکه حاشیه‌ای پیش نیاید جزییات سهم‌ها را تحلیل نمی‌کنم اما تارگت‌های چند برابری در بسیاری از سهام بازار وجود دارد که نوید ورود پول گسترده بعد از یک موج اصلاحی را می‌دهد.

 

ارسال نظر