تالار برق سبز نخستین مدل در غرب آسیا

۱۴۰۲/۰۳/۰۴ - ۰۴:۳۵:۵۴
کد خبر: ۲۰۶۶۸۵

رادیواقتصاد| علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران توضیح داد: اگر در قیمت‌گذاری برق حرارتی، قیمت سوخت را نیز در نظر بگیریم، قیمت برق تجدیدپذیر حدود نصف قیمت تمام‌شده برق حرارتی می‌شود و بسیار به‌صرفه به شمار می‌رود.

نقوی در تشریح ساز و کار حاکم بر عرضه برق در بورس انرژی عنوان کرد: اگر عرضه‌کنندگان نتوانند برق تولیدی را در بورس به فروش برسانند سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ۷۰ درصد قیمت کشف شده در بورس را به نیروگاه‌ها پرداخت خواهد کرد. او افزود: با توجه به اینکه تولید برق تجدیدپذیر صرفه‌جویی‌هایی را حاصل می‌کند، هر یک کیلووات برق حدود ۰/۲۷ متر مکعب گاز یا ۰/۲۷ لیتر نفت خام صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد. در نتیجه دولت قادر خواهد بود مشوق‌هایی را در چارچوب گواهی صرفه‌جویی و گواهی سپرده نفت خام برای سرمایه‌گذاران طراحی کند.

 نقوی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده است که ۴هزار مگاوات برق تجدیدپذیر را وارد مدار کند و تا پایان دولت سیزدهم این عدد را به ۱۰ هزار مگاوات برساند. مدیرعامل بورس انرژی ایران این موضوع را انگیزه‌ای برای عرضه‌کنندگان دانست و گفت: همه مشترکان بالای یک مگاوات موظف‌اند یک‌درصد از انرژی موردنیاز خود را از طریق تجدیدپذیرها تامین کنند و این رقم را تا پایان سال پنجم به پنج درصد برسانند.

 

ارسال نظر