بورس درگیر عدم نظارت

۱۴۰۲/۰۴/۰۶ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۹۲۵۴
بورس درگیر عدم نظارت

روز یکشنبه بود که سازمان بورس در ابلاغیه‌ای ممنوعیت فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت را در بازار آپشن اعلام کرد که این موضوع با واکنش‌های بسیار شدیدی همراه شد. بسیاری از کارشناسان در همان وهله نخست اعلام کردند که سازمان بورس به دنبال کوتاه کردن دست صندوق‌ها از سرمایه‌گذاری است و این موضوع می‌تواند به زیان دارندگان یوینت صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت تمام شود.

این درحالی است که چندی پیش سازمان بورس میزان سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌ها را کاهش داد تا شرایط بهتری برای سودآوری داشته باشند و اکنون با روندی جدید به دنبال کوتاه کردن دست صندوق‌های درآمد ثابت از بازار است. این ممنوعیت درحالی رخ می‌دهد که بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در قراردادهای آپشن توسط صندوق‌های درآمد ثابت انجام می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث کاهش عمق بازار و بی‌اعتمادی در معاملات شود.

صندوق‌های درآمد ثابت تا پیش از این با استفاده از قراردادهای آپشن سود می‌توانستند سود ۳۰ درصدی نیز بدهند و اگر سازمان بورس در روند این صندوق‌ها دخالتی نداشت احتمالا شاهد سوددهی ۴۰ تا ۵۰ درصدی این صندوق‌ها بودیم؛ اما روند ابلاغیه جدید سازمان بورس به زیان صندوق‌ها تمام شد و میزان سود ماهانه دارندگان این صندوق‌ها را کاهش داد.

البته ممکن است این تصمیم به علت رقابت با بازار بانک باشد چراکه اکنون اغلب سودهای بانکی بین ۱۸ تا ۲۳ درصد است و این سود ۳۰ درصدی نقدینگی سنگینی از تمامی بازارها جمع می‌کرد و در نهایت معاملات به زیان صندوق‌ها تمام می‌شد. با وجود این اتفاقات سازمان بورس جوابی دیگر برای ممنوعیت معاملات آپشن توسط صندوق‌های درآمد ثابت دارد و معاون عملیات بازار بورس می‌گوید: متاسفانه بررسی‌های انجام شده نشان داد برخی از کدهای حقوقی با منابع صندوق‌های با درآمد ثابت به اشتباه با استفاده از قراردادهای اختیار معامله، تأمین مالی کرده‌اند.هدف اصلی از راه‌اندازی بازار مشتقه و ابزارهای موجود در آن پوشش ریسک است؛ اما متاسفانه بررسی‌های انجام شده نشان داد برخی از کدهای حقوقی با منابع صندوق‌های با درآمد ثابت به اشتباه با استفاده از این ابزار تأمین مالی کرده‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد که نظارت بسیار کمی روی صندوق‌ها وجود دارد و همین عدم نظارت کافی باعث آسیب به سهامداران و کلیت بازار خواهد شد. به‌طور کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان نظارت‌ها روی کلیت بازار بسیار پایین است و با افزایش نظارت‌ها روند بازار نیز اصلاح می‌شود؛ چراکه اکنون تخلفات روند معاملات را برهم زده است و اگر راهکاری برای جبران این تخلفات و زیان‌های در پی آن وجود ندارد و انتظار می‌رود که با افزایش نظارت‌ها شرایط بازار نیز بهتر شود.

 

ارسال نظر