سهم نهضت ملی مسکن از وام‌های بانکی

۱۴۰۲/۰۴/۲۲ - ۰۲:۵۰:۰۳
کد خبر: ۲۱۰۴۸۹

نظام بانکی در 3 ماهه اول سال 1402، مبلغ 921 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که از این میزان فقط 25 هزار میلیارد تومان سهم نهضت ملی مسکن است، در حالی که طبق قانون باید184.2 هزار میلیارد تومان تسهیلات به پروژه مسکنی دولت تزریق می‌شد.

به گزارش فارس، طرح نهضت ملی مسکن، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی کشور است که در دولت سیزدهم آغاز شد، هدف از این طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است که نیاز متقاضیان واقعی به مسکن را رفع می‌کند و در فرایند آن رونق اقتصادی و اشتغال در پهنه‌‌ کشور اعم از شهر و روستا ایجاد خواهد شد.

یکی از محورهای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بخش تامین مالی آن است که براساس قانون جهش تولید مسکن بر عهده‌ نظام بانکی قرار گرفته است. با این حال بررسی آمارهای مربوط به تسهیلات پرداختی بانک‌ها در فصل بهار سال ۱۴۰۲ و تسهیلات منعقده‌ با طرح نهضت ملی مسکن، نشان‌دهنده‌‌ عقب ماندگی شدید در این حوزه است؛ این در حالی است که بیش از ۲۰ ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد و هیچ توجیهی برای این کم کاری وجود ندارد.

در این رابطه، علی نادری‌شاهی با اشاره به مساله تامین مالی ساخت مسکن گفت: مهم‌ترین عنصر محدودکننده جریان ساخت مسکن در کشور بی‌توجهی نظام بانکی به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن است. این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: رییس‌جمهور بارها به پرداخت تسهیلات متناسب با پیشرفت نهضت ملی مسکن و نیاز مردم به واحد مسکونی تاکید کرده است اما این تاکیدات به نتیجه قابل لمس در بازار مسکن ختم نشده است. مطابق آمار تسهیلات پرداختی نظام بانکی در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ فقط ۳ درصد از تسهیلات نظام بانکی به طرح نهضت ملی و ساخت مسکن تعلق گرفته‌ است؛ در این بین بانک مسکن ۳۴ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به نهضت ملی مسکن اختصاص داده‌ است و سهم سایر بانک‌ها بسیار پایین است.

عملکرد تعداد زیادی از بانک‌ها هم نزدیک به صفر بوده است. این در حالی است که براساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و موسسات اعتباری باید حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند و براساس دستورالعمل بانک مرکزی ناظر بر این قانون، تخصیص صورت گرفته باید از مسیر سامانه‌ وزارت راه و شهرسازی باشد.

 

ارسال نظر