بورس در انتظار اعتماد

۱۴۰۲/۰۵/۰۷ - ۰۱:۴۱:۴۷
کد خبر: ۲۱۱۶۶۶
بورس در انتظار اعتماد

بازارسرمایه در هفته‌ای که گذشت از سرخی سنگین نجات یافت و نارنجی رنگ شد و شاخص در هفته اخیر بازدهی کمتر از منفی یک درصد به دست آورد که با توجه به سابقه هفته‌های اخیر این بازدهی می‌تواند به نوعی رکورد به حساب آید.

در گزارش‌های پیشین روند عملکرد سیاستگذار و بی‌اعتمادی سهامداران را نسبت به بدنه بازار سرمایه بررسی کردیم؛ اما با وجود این شرایط بی‌اعتمادی بازار بیش از گذشته ارزنده است و این ارزندگی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری بلندمدت سودآور باشد.   به‌طور کلی بورس بازاری مقاوم در برابر تورم و دیگر مشکلات اقتصادی است و اگر دخالت‌های خاص در بورس نباشد شاهد روزهایی بهتر در بازار خواهیم بود. اکنون بورس در انتظار اعتماد است و اگر اعتمادها به بازارها افزایش یابد شاهد ورود نقدینگی‌های پرقدرت خواهیم بود که نتیجه آن رشد بورس در میان مدت است.

احسان طیبی، کارشناس بازار عقیده دارد که بورس همچنان ارزنده است. به گفته وی روند کلی بازار سهام صعودی است و اگر در روزهایی مشاهده می‌کنیم که شاخص کل بازار سهام روند افت قیمتی را تجربه کرد، به این دلیل است که این ریزش‌ها «ریز موج‌هایی نزولی» در دل موج صعودی بزرگ‌تر و اصلی قرار گرفته‌اند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به‌طور مشخص موج صعودی بزرگ و اصلی بازار سهام از اواخر سال گذشته شروع شده است.یکی از موضوعاتی که در بازار سرمایه مهم است این است که اهالی این باز، سهام هیچ‌وقت نرخ ارز بالاتر از نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران را در تحلیل‌های خود وارد نکرده‌اند، به عبارت دیگر نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران نرخ مرجع برای تحلیلگران بازار سهام است، بنابراین با تغییرات نرخ دلار غیر رسمی، مفروضات تحلیلگران تغییر نخواهد کرد.

طیبی توضیح داد: با این حال عده‌ای عنوان می‌کنند با کاهش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، شاخص کل بازار سهام نیز نزول خواهد کرد، این عقیده کاملا اشتباه است و افرادی که این عقیده را دارند تحت تاثیر رفتارهای هیجانی قرار گرفته‌اند.گزارش‌های ماهیانه تولید و فروش و صورت‌های مالی دوره‌ای نمادهای بورسی حاکی از آن است که تولید و فروش و سودآوری کلیت شرکت‌ها روند صعودی دارد، در نتیجه این موضوع شاخص کل بازار سرمایه را تقویت خواهد کرد؛ بنابراین بازار سهام در اوج ارزندگی ایستاده است. وی اظهار کرد: ارزندگی بازار سهام تایید می‌کند که در حال حاضر شاخص کل بورس و کلیت شرکت‌های بورسی تقریبا در کف قیمتی ایستاده‌اند، بنابراین بعید به نظر می‌رسد که شاخص کل بورس روند نزولی را ادامه دهد. با توجه به اینکه نرخ ارز در سیر نزولی قرار دارد، این موضوع بهترین فرصت را فراهم خواهد کرد تا ارزها «تک نرخی» شوند که در این شرایط، بازار سرمایه از تک نرخی کردن نرخ ارز بسیار استقبال خواهد کرد، به‌طوری که رشد بازار سرمایه تشدید خواهد شد.

وی افزود: کاهش نرخ ارز نیز به تقویت بازار سرمایه کمک خواهد کرد، زیرا کاهش نرخ ارز موجب خواهد شد تا صنایع ریالی مانند گروه‌های بانک، خودرو و... بازدهی خود را افزایش دهند. برخی‌ها عنوان می‌کنند کاهش نرخ ارز به ضرر شرکت‌های کامودیتی محور است، این نظر کاملا اشتباه است، زیرا با احتمال اجرایی شدن توافق برجام تولید و صادرات این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه برخی از شرکت‌ها برای فروش صادراتی خود مجبور به ارایه تخفیف شده‌اند، اما اگر این توافق اجرایی شود، صادرکنندگان برای فروش خود تخفیفی نخواهند داد.

  بازار در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت بورس تهران با نوسانات کوچک، افتی جزئی را ثبت کرد. طی 5 روز معاملاتی این هفته، شاخص کل بورس 15800 واحد معادل 79 صدم درصد افت کرد. شاخص هم وزن 1200 واحد معادل 17 صدم درصد کاهش یافت. شاخص فرابورس نیز 147 واحد معادل 56 صدم درصد پایین رفت.بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد فشار فروش‌ها کم شده است و هیجانی که در بازار وجود داشت، بسیار کاهش یافته است.

البته این به معنای پایان افت بازار نیست بلکه نشان می‌دهد احتمالا بازار مثل چند هفته گذشته، فشار فروش هیجانی نخواهد داشت. وضعیت شاخص هم وزن در اولین هفته مرداد بهتر از شاخص کل بوده که این به دلیل ترس سهامداران از سرمایه‌گذاری در نمادهای بزرگ و تمایل آنها به نمادهای کوچک و متوسط است.ریسک‌های وارد شده به صنایع و شرکت‌های بزرگ، باعث ایجاد بی‌اعتمادی در سرمایه‌گذاران شده که البته این بی‌اعتمادی، تمام صنایع را در برگرفته اما در شرکت‌های بزرگ بیشتر به چشم می‌خورد. انتظاری که می‌رفت این بود که در هفتهاخیر با توجه به بازگشایی بسیاری از نمادها، ارزش معاملات خرد هم رشد داشته باشد اما دقیقا برعکس این اتفاق رخ داد.

در اولین هفته مرداد بسیاری از نمادها که به دلیل برگزاری مجمع متوقف شده بودند، بازگشایی شدند اما با این حال ارزش معاملات خرد کاهش یافت و حتی کمتر از هفته گذشته شد. در هفته‌ای که گدشت کمترین ارزش معاملات مربوط به روز یکشنبه بود که تنها 3400 میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام شد. در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هم ارزش معاملات حدود 3800 میلیارد تومان بود.در روز سه شنبه بالاترین رقم معاملات روزانه با عدد 4500 میلیارد تومان ثبت شد، به‌طور کلی ارزش معاملات بسیار پایین بود. در اولین هفته مرداد سرمایه‌گذاران حقیقی تنها در یک روز پول جدید وارد بورس کردند.

روز دوشنبه با تزریق 120 میلیارد تومان پول جدید به بازار، تنها روزی بود که تغییر مالکیت سهامداران حقیقی به حقوقی مثبت بود.در سایر روزها، حقیقی‌ها فروختند و حقوقی‌ها خریدند. شنبه بزرگ‌ترین خروج پول در این هفته بود که 770 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. در هفته مذکور حتی یک روز هم قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی نبود. شاخص قدرت خریداران حقیقی تنها در روز دوشنبه عدد 1 را ثبت کرد که بهترین وضعیت مربوط به همین روز بود.در سایر روزها قدرت فروشندگان حقیقی بیشتر از قدرت خریداران حقیقی بود. روز شنبه این شاخص به عدد 0.63 کاهش یافت که بیشترین قدرت فروشندگان حقیقی در همین روز بود.در روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هم این شاخص به ترتیب اعداد 0.87، 0.88 و 0.96 را ثبت کرد.

 

ارسال نظر