بورس در جست‌وجوی سیگنال‌های مثبت

۱۴۰۲/۰۶/۰۵ - ۰۲:۰۴:۵۹
کد خبر: ۲۱۳۹۳۱
بورس در جست‌وجوی سیگنال‌های مثبت

گروه بازارسرمایه|

 شاخص کل بورس اولین روز کاری هفته را سبزپوش پشت سر گذاشت؛ اما مشکل اینجاست که امروز تکلیف مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ و صنایع بورسی در جلسه پنچشنبه شورای اقتصاد، مشخص نشد و مهلت 15 روزه مجلس در مورد مغایرت قانونی این مصوبه هم به پایان رسیده ولی تصمیم دولت همچنان مبهم بوده و بلاتکلیفی سهامداران و شرکت‌ها نیز کماکان ادامه دارد!  از سوی دیگر بازار نسبت به تغییر نرخ تسعیر ارز صنایع نیز واکنش نشان داد؛ البته این مورد هنوز اجرایی نشده و تنها زمزمه آن در بازار وجود دارد و به همین دلیل تالار شیشه‌ای واکنش نشان داد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار سرمایه مستعد رشد است؛ اما مشکل اینجاست که ابهام اجازه شد بازار را نمی‌دهند و تنها سیگنال‌های مثبت می‌توانند یک تا دو روز بازار را تا حدودی سبز کنند.

در حال حاضر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ تسعیر ارز، عرضه خودرو در بورس کالا، نرخ ارز بازار آزاد و... گزینه‌هایی هستند که بازار نسبت به آنان بلاتکلیف است و تا مشخص نشدن این موارد، بورس تهران نمی‌تواند روزهای خوشی را سپری کند. زمانی که بخشی از مولفه‌های تاثیرگذار روی بازار مشخص شدند و از سوی دیگر بازار توانست این مولفه‌ها هضم کند، آن زمان می‌توان به رشد واقعی ادامه‌دار بورس امیدوار بود. برای نمونه اگر نرخ خوراک و نرخ تعسیر ارز (اعداد واقعی و متناسب با شرایط شرکت‌ها تعیین شوند) مشخص شوند بازار واکنشی مثبت در کوتاه‌مدت و میان مدت نشان خواهد داد.

  صورت مساله باقی ماند!

همانطور که گفته شد قرار بود نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مشخص شود اما هنوز خبری نیست و سهامداران سردرگم هستند. مساله اینجاست از زمستان سال گذشته موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مطرح شده ولی با گذشت حدودا 6 ماه از سال هنوز خبری نیست و انگار دولت بی‌خیال این مساله شده تا چند وقتی پتروشیمی‌ها با نرخ 7 هزار تومانی سر کنند و سود حاصل شده نیز به سایر امور برسد.

مشکل بورس تنها به دولت سیزدهم مربوط نیست و دولت دوازدهم نیز بورس را در ابهام قرار داده و می‌توان گفت که سه سال است بورس روز خوش ندیده و دولت سیزدهم برخلاف وعده‌های خود به جای ترمیم بازار سرمایه سایه سنگین ابهام و برداشت‌ها روی این بازار انداخته است. مشکل باید بنیادی حل شود، مسوولان مربوطه از زمستان سال گذشته مساله نرخ خوراک و اعداد و اراقام آن را مطرح می‌کردند اما 6 ماه از سال گذشته هنوز به نتیجه نرسیده‌اند و با این شرایط انتظار دارند که بورس تهران روزهای خوشی را سپری کند. نوک پیکان تقصیر را می‌توان به سوی مسوولان گرفت؛ چراکه موجب ابهام در بازار شده‌اند و اهمیت چندانی برای شرایط قائل نیستند.

  اگر شاخص‌ها، صنایع وسهام بازار سرمایه را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که نسبت به سه سال گذشته یعنی افت تاریخی بورس ریزش بیشتری داشته‌اند و در سهامداران در زیان سنگین هستند. البته برخی از سهامداران که ابتدای سال نیز با بررسی شرایط وارد بازار شدند در زیان هستند چراکه سایه ابهامات بسیار سنگین است. در نتیجه انتظار می‌رود که دولت سیزدهم حداقل به یکی از وعده‌های خود عمل کند و اجازه دهد بورس مسیر خود را برود. در حال حاضر بازار سرمایه درگیر مشکلات و ابهامات بسیار زیاد است و اگر سایه یکی از این ابهامات از روی بازار برداشته شود شاهد روزهای بهتری خواهیم بود و احتمالا با مشخص شدن نرخ خوراک بازار واکنش مثبت نشان دهد. (در صورت نرخ خوراک عدد منطقی باشد بازار سرمایه واکنشی سراسر مثبت خواهد داشت.) 

   نرخ سود افزایش یافت!

موضوع بعدی که می‌تواند به صورت روانی بازار را آزار دهد افزایش نرخ بهره بین بانکی است. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این نرخ در بلندمدت تاثیرناچیز و کمی (حدود یک تا دو درصد) روی بازار دارد؛ اما گروه دیگری از کارشناسان می‌گویند که نرخ سود بین بانکی بازار به صورت روانی و واقعی تحت تاثیر قرار می‌دهد و تاثیر آن را می‌توان در معاملات صنایع مشاهده کرد. براساس آمارهای منتشر شده بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در نخستین روز از شهریور ماه به بالاترین حد خود نسبت به ۸۵ روز قبل از آن رسیده است.نرخ سود بین بانکی در نخستین روز شهریور ماه ۲۳.۵۹ درصد اعلام شده است که این عدد بالاترین نرخ سود در حدود سه ماه قبل از این تاریخ است. نرخ سود بین بانکی آخرین بار دهم خرداد ماه ۲۳.۶۵ درصد بود و پس از آن روند نزولی داشته است.

  معاملات بورس در روزی که گذشت

در معاملات اولین روز کاری هفته یعنی 4 شهریور ماه، شاخص کل بورس تهران 46 هزار و 517 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و 993 هزار و 111 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش 17 هزار و 63 واحدی در رقم 684 هزار و 902 واحدی ایستاد. براساس آمار اکوایران شاخص کل فرابورس نیز با رشد 573 واحدی به رقم 25 هزار و 541 واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 3 هزار و 858 واحد به سطح 123 هزار و 904 واحد رسید. روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام پس از 7 روز معاملاتی مثبت شد و 467 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.نماد شپنا بیشترین ورود را داشت که ارزش آن 50 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای فولاد، شتران، شستا و خساپا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای گشان، خودرو و شبریز اختصاص داشت.

در اولین روز کاری هفته نمادهای فولاد، فملی و شپنا نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل افق، سخزر و پاکشو از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.در فرابورس نیز نمادهای آریا، وسپهر و بپاس بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای تماوند، مارون و غمایه بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتنددر بین نمادهای پرتراکنش بورس این روز نماد سصفها بیشترین تراکنش را داشت و شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در فرابورس نیز بمولد، فن افزار و نیان بیشترین تراکنش را داشتند.در روزی که گذشت ارزش معاملات کل بازار سهام به 15 هزار و 920 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 6 هزار و 504 میلیارد تومان بود که 41 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 57 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 5 هزار و 775 میلیارد تومان رسید.در معاملات این روز نماد وبملت بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 116 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فولاد و شتران در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.در حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 604 میلیون و 440 هزار و 739 سهم در صدر قرار گرفته است.

دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد خساپا و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات شنبه، 220 نماد صف خرید داشتند و 59 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 127 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 406 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 28 درصدی به 373 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر