دوری از قیمت‌سازی

۱۴۰۲/۰۶/۰۶ - ۰۱:۴۹:۱۲
کد خبر: ۲۱۴۰۲۶
دوری از قیمت‌سازی

اگر از قیمت‌سازی دوری کنیم، شفافیت بیشتر خواهد شد چرا که معیار برخی از افراد برای ورود یا خروج به یک سهم صرفا صف خرید یا فروش است پس در نتیجه نبود صف باعث افزایش شفافیت قیمتی خواهد شد و این دقیقا همان چیزی است که یک بورس موثر و کارا به آن احتیاج دارد.

زمانی که دامنه نوسان وجود دارد و صف‌ها شکل می‌گیرد بسیاری از کارگزاری‌ها استیشن‌های خود را به کار گرفته و برای مردم سرخطی می‌زنند این  بدان معناست که در پایان هر روز لیستی از نمادهایی که ممکن است فردا صف خرید داشته باشند در کانال‌های عمومی قرار می‌گیرد و مردم بدون توجه به قیمت و ارزش یک سهم صرفا در سهمی قرار می‌گیرند به امید آنکه فردا روزی بتوانند سهم را گران‌تر بفروشند پس فلسفه وجودی بازار از ارزش و عرضه و تقاضا خارج شده و به گران بخر اما گران‌تر بفروش تغییر پیدا می‌کند و این نکته بسیار منفی است که باید به آن توجه داشت.از سوی دیگر دامنه نوسان باعث کاهش نقد شوندگی یک سهم می‌شود و این برای پول‌های درشت یک سهم مهلک است.

پول‌های بزرگ ترجیح می‌دهند یک سهم را حتی با ضرر چند درصدی بفروشند اما قابلیت فروش همواره وجود داشته باشد چرا که ویژگی اول بازار بورس ما قابلیت نقدشوندگی است. شما اگر نگاهی به بازارهای مختلف داشته باشید بسیاری از افراد صرفا به این دلیل بازار سهام را انتخاب می‌کنند که سریعا می‌توانند دارایی خود را به‌فروش برسانند اما در بازار مسکن، خودرو و... از این خبرها نیست. پس افزایش دامنه نوسان باعث افزایش تعداد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خواهد شد و حتی افرادی که در فارکس فعالیت می‌کنند نیز تمایل پیدا خواهند کرد بخشی یا تمام سرمایه خود را وارد بازار سهام کنند اما تا زمانی که دامنه‌های عجیب هفت، پنج و... از همه بدتر دامنه‌های بسیار محدود سه درصدی در بازار پایه وجود دارد برای ترس از قفل شدن سهم در صف فروش بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بازارهای دیگر ببرند.

بعد توجه داشته باشید زمانی که دامنه نوسان وجود نداشته باشد ممکن است یک سهم ۹۹ درصد ریزش پیدا کند و با توجه به بعضی نابسامانی‌های اقتصادی و سیاسی می‌توان در مواقع پنیک این مورد را از نقاط قوت دامنه نوسان بیان داشت که البته با دامنه‌های پویا در حین بحران می‌توان این موضوع را پوشش داد اما در صورتی که گین و زیان نامحدود وجود داشته باشد یک فرد سرمایه‌گذار صرفا به صف‌های خرید یا فروش توجه نمی‌کند و ترجیح می‌دهد اطلاعات بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در شرکت مورد نظر خود پیدا کند و بی‌گدار به آب نزد.

این عامل باعث می‌شود تا سهام بنیادی بیشتر مورد توجه بازار قرار بگیرند و این از نکات بسیار مثبت در نبود دامنه نوسان است. پس در صورتی که دامنه نوسان وجود نداشته باشد ارزش‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و افراد ترجیح می‌دهند سهام بنیادی و پرپتانسیل خریداری کرده و به چشم بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

 

ارسال نظر