انتشار خبر گرانی بنزین کار رسانههای بیگانه است
جلیل سالاری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «افزایش قیمت بنزین صحت دارد یا خیر؟» گفت: هیچ افزایش قیمتی در کار نیست؛ اینها شایعاتی است که بعضی از رسانهها در بیرون از کشور دارند به آن دامن میزنند و عمدتا تبلیغات رسانهای است. این تبلیغات هم از مسیرهای مختلف است، یک زمانی بحث این بود که فرسودگی تجهیزات رو مطرح میکردند در صورتی که ما در حوزه تجهیزات هم دانش فنی را به روز کردیم؛ هم تجهیز به روز کردیم هم ساخت داخل را بومی کردیم، اینها همه دستاوردهایی هستند که در داخل کشور اتفاق افتاده است.
به گزارش اقتصادآنلاین، سالاری افزود: در حوزه کارت هم با سیستم جی تی اس که طراحی شده به راحتی میتوانند وضعیت کارتخوان ها را هر روز پایش کنیم، ببینیم وضعیت کارخانهها به چه صورت است. روزی که ما آمدیم در مجموعه شرکت ملی پالایش نفت، مجموعا ۹ هزار کارت سوخت داشتیم در صورتی که در سال گذشته ما ۴ ملیون کارت صادر کردیم. از طرفی دیگر، ۲۵ تا ۳۰ درصد کارتخوانها دچار مشکل بودند اما الان این عدد در حال حاضر به حدود ۵ الی ۳ درصد رسیده است. این توفیقاتی بوده که در مجموعه اتفاق افتاده و متاسفانه در سنوات گذشته هم رسانههای بیگانه با تبلیغاتی که انجام میدادند میخواستند ذهنیتی در عموم ایجاد بکنند که تغییر قیمت در کشور اتفاق میافتد که عملا هم وزیر محترم و هم معاون اول ریاست جمهوری و هم مسئولین نظام؛ همه روی این قضیه تاکید داشتند که ما برنامهای در بحث افزایش قیمت نداریم.
معاون وزیر نفت بیان کرد: مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست و نیاز داریم که ما ظرفیتهای دیگری ایجاد کنیم؛ یعنی بتوانیم خودروهای فرسوده را خارج کنیم و جایگزینی انجام دهیم. نیاز هست که در بخش صنایع و همینطور زیرساختهای حمل و نقل عمومی تغییراتی ایجاد شود که مردم به راحتی بتوانند تردد کنند . ما حدود ۵۸ -۶۰ ملیارد دلار سالانه داریم در بخش حمل و نقل سوخت میسوزانیم. این رقم قابل توجهی است که اگر بتوانیم بخشی از آن را ببریم در مسیر صادرات، با توجه به ظرفیتهای عظیم منابع درآمد حاصل از آن میتواند در داخل کشور مصرف شود؛ صرف زیرساختها، اجرای طرحها و پروژهها، تکمیل زنجیره ارزش شود. ما به دنبال آن هستیم که پالایشگاهها را اضافه کنیم یعنی باید به سمت این برویم که صنایع پتروشیمی را اضافه کنیم. مجوزهایی بدهیم که پتروشیمیها بتوانند فعالیت کنند.
وی افزود: همچنین نیاز است که فرهنگ سازی شود و مردم رعایت کنند. بالاخره خودروهای تک سرنشین در داخل کلان شهرها قابل مشاهده است. شاید بعضی از این ها ناشی از این است که ما در بخشهای دیگر زیرساختها را ایجاد کنیم که عملا سهولت دسترسی اتفاق افتد و عملا اون سودمحوری که در نظر ماست اتفاق بیفتد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در پاسخ به پرسش یک خبرنگار دیگر مبنی بر «وضعیت محدودیتی که برای سوختگیری جایگاهها ایجاد شده بود»، با بیان اینکه تعداد کارتها را اضافه کردیم تا چالشی در این بخش نداشته باشیم، پاسخ داد: ما با توجه به این که کارت سوخت را در اختیار همه مردم قرار دادیم این کارت را به عنوان کارت اضطرار پیشبینی کردیم و الان تعداد کارتها را افزایش دادیم ولی قطعا بالاخره ما باید بتوانیم در کارتهای جایگاهها تراکنش را کنترل کنیم. زیرا هرچه میزان کارت و جایگاه را اضافه کنیم با توجه به این که قیمت نرخ دوم و اول با آن کارت اعتبار یکسان است. لذا عمدتا فرهنگ سازی باید شود که مردم از کارتهای خوشان استفاده بکنند. در کارتهای خودشان هم ۲۱۰ لیتر هست که ظرفیت قابل قبولی است. در شرایط اضطرار هم میتوانند از کارت جایگاه استفاده بکنند.
سالاری با تاکید بر اینکه در رابطه با ناترازی شرایطمان مساعد است و مشکل خاصی نداریم، بیان کرد: در بخش نفت و گاز نزدیک ۵ میلیارد ذخیره سازی نفت و گاز را در نیروگاهها انجام دادیم. ما صادرات نفت و گاز را هم پیشبینی کردیم که الان در یک و دو محموله هم اتفاق افتاده است.
معاون وزیر نفت درخصوص اقدامات انجام شده برای ورود سود ال پی جی به سبد سوخت، گفت: درباره این موضوع چندین بحث مطرح است؛ یک بحث به میان آمده که بر اساس تراکنش ال پی جی را بدهیم ( به خانوادههایی که فاقد گاز طبیعی هستند) طبیعتا با قیمت کیلویی ۲۳۰ تومانی که میدهیم و عملا آنها در واقع به آن مصرفکنندههایی که از طریق سامانه صدف بر اساس میزان تراکنش دارند، انجام میدهند . بخشهای دیگر هم بودند که نیاز داشتند که مجوزهای لازم را دریافت کنند. ما نزدیک ۶۵-۶۴ درصد تراکنشی که داریم در حوزه ال پی جی به تجهیزات اضافه میکنیم . آن چیزی هم که در قانون آمده ما باید به سطح ۹۰ درصد برسیم که نتیجه این شده که ظرفیت را دادیم به شرکتهای پالایشی و آنها حالا دارند صادر میکنند و خود شرکتهای پالایشی صادر کننده ال پی جی شدند.