سيد ابراهيم رييسي در گفت‌وگو با شبكه الجزيره:

امريكايي‌ها از صهيونيست‌ها حمايت تمام عيار مي‌كنند

۱۴۰۲/۰۸/۰۷ - ۲۳:۱۹:۰۷
کد خبر: ۳۰۰۰۶۶
امريكايي‌ها از صهيونيست‌ها حمايت تمام عيار مي‌كنند

رييس‌جمهور درباره پاسخ جمهوري اسلامي ايران به پيام‌هاي امريكايي‌ها درباره جنگ غزه گفت: پاسخ پيام‌هاي امريكايي‌ها توسط گروه‌هاي مقاومت و به صورت علني داده شده، اما عجيب آن است

رييس‌جمهور درباره پاسخ جمهوري اسلامي ايران به پيام‌هاي امريكايي‌ها درباره جنگ غزه گفت: پاسخ پيام‌هاي امريكايي‌ها توسط گروه‌هاي مقاومت و به صورت علني داده شده، اما عجيب آن است كه امريكايي‌ها به ديگران بگويند اقدامي نكنيد و خودشان تمام تسليحات و تجهيزات و امكانات مورد نياز صهيونيست‌ها براي جنايتگري در غزه را آن‌هم در مقابل چشم مردم دنيا فراهم كنند. سيد ابراهيم رييسي در گفت‌وگويي با شبكه تلويزيوني «الجزيره» با اشاره به هجوم زميني رژيم صهيونيستي به غزه تصريح كرد: صهيونيست‌ها در اقدامي بي‌سابقه و گسترده از هوا، دريا و زمين به غزه حمله كردند، اما به‌رغم برخورداري از حمايت مالي و تسليحاتي امريكا و چند كشور اروپايي، وادار به عقب‌نشيني شدند. اين ناكامي و عقب‌نشيني دومين شكست صهيونيست‌ها از مقاومت پس از شكست توفان الاقصي بود كه شكست دوم از اولي بسيار بزرگ‌تر و سنگين‌تر نيز بود؛ چرا كه در شكست اول مدعي غافلگيري بودند، اما در شكست دوم خودشان با ارتش تا بن دندان مسلح به غزه حمله كردند و جريان مقاومت آنها را وادار به عقب‌نشيني كرد؛ اين رخداد يك پيروزي بزرگ ديگر به نام ملت فلسطين رقم زد. جناب رييس‌جمهور رژيم اسراييل حماس را هم‌پيمان و شريك ايران مي‌داند، آيا اين مساله را تاييد مي‌كنيد؟ و در صورت تاييد تا چه ميزان خود را در دستاوردهاي عمليات توفان الاقصي شريك مي‌دانيد؟ نيروهاي مقاومت، چه در فلسطين، چه در لبنان و چه در ديگر نقاط منطقه، نيروهايي برخاسته‌ از متن مردم هستند كه از ظلم به ستوه آمده و گرد هم جمع شده‌اند تا از وطن و حقوق خود دفاع كنند. اين نيروها از آنجا كه مردمي هستند، آگاه و بيدارند و دفاع‌شان از مردم و سرزمين خود در مقابل ظالمان و ستمگران دفاعي مشروع است و حتما مورد تاييد و حمايت جمهوري اسلامي ايران هستند. اين مساله را بارها به صراحت و به صورت رسمي اعلام كرده‌ايم و معتقديم باطل جولان دارد، اما پايداري ندارد، آنچه ماندگار خواهد بود، حق است و حق مردم فلسطين نيز ضايع شدني نيست.
اما اگر مقصود آن است كه گروه‌هاي مقاومت هر اقدامي كه مي‌كنند با دستور جمهوري اسلامي است، خير، اينگونه نيست و آنها در تشخيص، تصميم و اقدام مستقل عمل مي‌كنند. اين رويه تاكنون اينگونه بوده و بعد از اين نيز اينگونه خواهد بود. جناب رييس‌جمهور، وزير امور خارجه ايران بعد از شروع جنگ عليه غزه، تحركات ديپلماتيك و سياسي گسترده‌اي در ميان كشورهاي عربي و اسلامي و با هدف ايجاد يك موضع مشترك از سوي اين كشورها براي مطالبه آتش‌بس و ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به غزه و همچنين بازگشايي گذرگاه‌ها داشته است، جنابعالي نيز گفت‌وگوهاي تلفني متعددي را با سران و رهبران كشورهاي مختلف در اين خصوص داشتيد، آيا موفقيت و دستاوردي در اين مسير ديپلماتيك و سياسي حاصل شده يا خير؟ مساله فلسطين، مساله اول جهان اسلام و آزادي قدس شريف موضوع مهم و محوري براي امت اسلامي است و همواره بايد به عنوان مهم‌ترين موضوع و دغدغه همه كشورهاي اسلامي مورد توجه قرار گيرد. از آنجا كه ارتباطات و تماس‌هاي ما با كشورهاي اسلامي براي ايجاد همگرايي و همكاري حول مساله بسيار با اهميت فلسطين ضرورت داشت، از ابتداي اين قضيه تلاش‌ها و فعاليت‌هاي سياسي و ديپلماتيك در اين زمينه را آغاز كرديم كه حتما در نزديك كردن نگاه‌ها به يكديگر بسيار موثر بوده و بعد از اين هم تاثير خواهد داشت. امروز ضرورت آتش‌بس فوري در غزه، شكستن محاصره اين منطقه و امدادرساني به مردم مظلوم آن مورد اهتمام همگان است و درباره آن ترديدي وجود ندارد و با اين همكاري، هم‌انديشي و تبادل پيام‌ها ميان سران كشورهاي اسلامي، اين مطالبات كه مورد اتفاق جهان اسلام است، سريعا بايد حاصل شود. علاوه بر اين، نتايج راي‌گيري در مجمع عمومي سازمان ملل در اين رابطه كه جز چند كشور معدود در كنار امريكا، مورد تاييد همه كشورهاي جهان بود، مويد آن است كه از يك سو خواست و اراده تمام كشورها و ملت‌هاي جهان توقف فوري اين جنايات، آتش‌بس و امدادرساني سريع به مردم غزه است و از سوي ديگر نشان مي‌دهد، رژيم صهيونيستي تنها جنايتگر عرصه كشتار كودكان و زنان مظلوم غزه نيست، بلكه امريكا و اين چند كشور اروپايي كه در حمايت از اين رژيم بيانيه هم به امضا رسانده‌اند در اين جنايات هولناك شريك و سهيم هستند و بايد هم در برابر خدا و هم در برابر وجدان‌هاي بيدار و ملت‌هاي خود پاسخگو باشند. همه تلاش‌هاي ديپلماتيك ما با هدف ايجاد اجماع منطقه‌اي و حتي فرامنطقه‌اي در حمايت از مردم مظلوم غزه و بر عليه رژيم صهيونيستي بود كه معتقديم امروز اين اجماع در سطح جهاني شكل گرفته و البته لازمه اثربخشي بيشتر آن در تحقق خواست ملت‌ها كه اين روزها در خيابان‌ها حمايت از فلسطين و تنفر از امريكا و رژيم صهيونيستي را فرياد مي‌زنند، استمرار و مداومت در اين تماس‌ها و ارتباطات است. 
   جناب رييس‌جمهور با توجه به آنچه كه اين روزها در غزه مي‌گذرد، چه خطوط قرمزي براي شما وجود دارد كه اگر رژيم اسراييل آنها را زير پا بگذارد، رفتار جمهوري اسلامي ايران با اين رژيم متفاوت خواهد شد؟ آنچه كه رژيم صهيونيستي از كشتار زنان و كودكان تا حمله به بيمارستان‌ها، كليساها و مساجد تا كشتن خبرنگاران و خانواده آنها و نابود كردن تاسيسات و مناطق مسكوني مرتكب شده، جملگي خط قرمزهايي هستند كه اين رژيم از آنها عبور كرده است. در خبرها آمده بود كه همكار فلسطيني شما در شبكه الجزيره بر اثر بمباران‌هاي رژيم صهيونيستي همه خانواده خود را از دست داده است. اين اقدامات با كدام معيارهاي قانوني، اخلاقي و انساني سازگاري دارد؟ در كجاي عالم كشتن خبرنگار و قتل‌عام خانواده‌هاي آنان پذيرفتني و قابل مشاهده است؟ اين رژيم براي جلوگيري از انتقال اخبار جنايات خود در غزه به مردم دنيا، علاوه بر كشتن خبرنگاران و خانواده‌هاي آنان، شبكه‌ها و خطوط ارتباطي و اينترنت را نيز در اين منطقه قطع كرده است، اما ملت‌ها امروز بيدار هستند. تمام شهرهاي دنيا امروز شاهد تظاهرات عليه رژيم صهيونيستي است و البته جا دارد از شبكه‌ الجزيره كه برخلاف برخي رسانه‌ها كه به‌دنبال سانسور جنايات صهيونيست‌ها در غزه هستند، تلاش كرده تا در راستاي وظيفه خطير خود صداي مظلوميت مردم غزه را به گوش دنيا برساند، تقدير كنم. به هر حال اين رژيم با جنايات خود از همه خط قرمزها عبور كرده كه قابل پيگيري است و جمهوري اسلامي ايران هم به وظايف خود در اين زمينه و هم در حمايت از مردم مظلوم فلسطين و امدادرساني‌ها عمل كرده و خواهد كرد.
 نظر جنابعالي درباره انتقادات برخي كشورهاي عربي و اسلامي نسبت به حمايت جمهوري اسلامي ايران از مقاومت فلسطين چيست و آيا عدم اقدام نظامي ايران در جريان جنگ اخير به معناي واگذاري اقدامات به گروه‌هاي مقاومت فلسطيني است؟ ايران حمايت از گروه‌هاي مقاومت را وظيفه خود مي‌داند، اما همانطور كه پيشتر اشاره شد گروه‌هاي مقاومت در تشخيص، تصميم و اقدام خود مستقل هستند.‌ به عكس بايد از كشورهايي كه از فلسطينيان حمايت نمي‌كنند، سوال كرد كه چرا از مردمي كه در دفاع مشروع از كشور و وطن‌شان كشته مي‌شوند حمايت و دفاع نمي‌كنيد؟ آنها بايد جواب بدهند كه چگونه امريكا با همه توان به رژيم صهيونيستي كمك كرده و چندين مقام اروپايي كه از زوال و اضمحلال اين رژيم احساس خطر كرده‌اند در حمايت از آن حتي به سرزمين‌هاي اشغالي مي‌روند، اما شما در دفاع از مظلوميت ملت فلسطين به وظيفه خود عمل نمي‌كنيد؟  جناب رييس‌جمهور پاسخ شما به موافقان مداخله نظامي و اقدام عملي ايران در حمايت از مقاومت فلسطين چيست؟
ما بارها اعلام كرديم كه از جريان مقاومت فلسطين حمايت و دفاع مي‌كنيم و معتقديم نه فقط ما، بلكه همه كشورهاي جهان اسلام و همه كشورهاي مستقل دنيا كه تحت سيطره امريكا نيستند بايد از جريان مقاومت فلسطين حمايت و دفاع كنند. نكته قابل تامل آن است كه بايد ديد چگونه جريان مقاومت يك تنه و با دفاع جانانه خود رژيم صهيونيستي را اينگونه منفعل كرده است. صهيونيست‌ها در اقدامي بي‌سابقه و گسترده از هوا، دريا و زمين به غزه حمله كردند، اما به‌رغم برخورداري از حمايت مالي و تسليحاتي امريكا و چند كشور اروپايي، وادار به عقب‌نشيني شدند. اين ناكامي و عقب‌نشيني دومين شكست صهيونيست‌ها از مقاومت پس از شكست توفان الاقصي بود كه شكست دوم از اولي بسيار بزرگ‌تر و سنگين‌تر نيز بود چرا كه در شكست اول مدعي غافلگيري بودند، اما در شكست دوم خودشان با ارتش تا بن دندان مسلح به غزه حمله كردند و جريان مقاومت آنها را وادار به عقب‌نشيني كرد؛ اين رخداد يك پيروزي بزرگ ديگر به نام ملت فلسطين رقم زد.

ارسال نظر