تحليل بنيادي دو سهم بورسي

۱۴۰۲/۰۸/۱۰ - ۰۴:۰۹:۵۰
کد خبر: ۳۰۰۲۱۶

بررسي شرايط شركت‌ها مولفه بسيار مهمي است و مي‌تواند به سرمايه‌گذاران اجازه پيش بيني و بررسي سهام شركت‌ها را بدهد. اغلب كارشناسان با تكيه به صورت مالي شركت‌ها آينده سهام را پيش بيني مي‌كنند و در نهايت به معامله سهم ميپردازند، در اين گزارش قرار است تحليل دو سهم موسسه مالي و اعتباري ملل و شركت سايپا ديزل بررسي شده است.
موسسه مالي و اعتباري ملل در بازار دوم فرابورس ايران با نماد وملل شناخته مي‌شود. ارزش بازاري سهام وملل در حال حاضر 5 هزار و 386 ميليارد تومان است. وملل از جمله مجموعه‌هاي زيان‌ساز صنعت بانك‌ها و موسسات اعتباري بازار سهام به شمار مي‌رود كه فاصله زيادي با تبديل شدن به يكي از مجموعه‌هاي ناتراز اين صنعت ندارد و با تداوم روند حال حاضر، ناتراز شدن وملل تا انتهاي سال دور از ذهن نيست.
موسسه اعتباري ملل در سال 1400 تراز عملياتي مساعدي نداشت. وملل در اين سال با ثبت 142 ميليارد تومان تراز عملياتي به متوسط ماهانه 12 ميليارد توماني دست پيدا كرد. در سال 1400 كمترين تراز عملياتي با منفي 493 ميليارد تومان در اسفند ماه و بالاترين تراز عملياتي با 581 ميليارد تومان در دي ماه به ثبت رسيد.
عملكرد وملل در سال 1401 رشد قابل توجهي داشت. اين مجموعه در سال گذشته به تراز عملياتي 2 هزار و 138 ميليارد توماني رسيد كه متوسط ماهانه 178 ميليارد توماني را براي اين شركت رقم زد. نكته ديگر در تراز عملياتي ماهانه سال قبل وملل مثبت بودن آن در طي دوازده ماه بود. كمترين تراز عملياتي وملل در سال 1401 با 36 ميليارد تومان در مرداد ماه به ثبت رسيد و بالاترين آن در اسفند با 704 ميليارد تومان ثبت شد.
 وملل در سال جاري با افت شديد تراز عملياتي خود مواجه بوده است. تراز عملياتي وملل در هفت ماهه ابتدايي سال جاري 225 ميليارد تومان بوده كه به نسبت تراز عملياتي 895 ميليارد توماني هفت ماهه ابتدايي سال قبل كاهش 75 درصدي داشته است. كمترين تراز عملياتي وملل در سال جاري به مرداد ماه با منفي 175 ميليارد تومان به ثبت رسيد و بالاترين تراز عملياتي سال جاري نيز با 252 ميليارد تومان در شهوريور ماه ثبت شده است.
موسسه اعتباري ملل نه تنها در تراز عملياتي خود نوسانات بالايي را تجربه مي‌كند؛ بلكه صورت‌هاي سود و زيان فصلي آن نيز گوياي نوسانات بالاي سود و زياني اين شركت نيز هست. وملل در بهار و پاييز 1400 با دستيابي به جمع درآمد‌هاي عملياتي مثبت، سود خالص فصلي شناسايي كرده بود. در پاييز و زمستان سال گذشته نيز همين روند با شدت كمتري تداوم داشت اما در ساير فصول گذشته از ابتداي سال 1400 شاهد ثبت زيان خالص فصلي براي وملل بوده‌ايم. زيان فصلي وملل در بهار و تابستان امسال به نسبت بهار و تابستان سال قبل نزديك به 50 درصد افزايش داشته است. رشد زيان‌سازي و ملل در كنار ريزش تراز عملياتي اين مجموعه در حالي پيش مي‌رود كه ترازنامه اين شركت در نيمه سال 1402 زيان انباشته 5 هزار و 731 ميليارد توماني در بر دارد.
   سهام خكاوه
سهام شركت سايپا ديزل در بازار پايه زرد فرابورس ايران با نماد خكاوه شناخته مي‌شود. در حال حاضر ارزش بازاري سهام خكاوه در فرابورس ايران 5 هزار و 285 ميليارد تومان است و در معاملات آخرين روز هفته اول آبان ماه امسال با صف فروش 21 ميليارد توماني بسته شد. توليدات اصلي سايپا ديزل كاميون سنگين و كاميونت است كه معمولاً سهم كاميون سنگين در درآمدزايي اين مجموعه بيشتر بوده است.
شركت سايپا ديزل در سال 1400 با هزار و 213 ميليارد تومان فروش، به‌طور متوسط ماهانه 101 ميليارد تومان درآمدزايي كرده است. خكاوه در سال 1401 بيش از 229 درصد رشد درآمدزايي داشت و با 4 هزار ميليارد تومان فروش به متوسط ماهانه 333 ميليارد توماني دست پيدا كرد.
بيشترين ميزان فروش ماهانه خكاوه در سال 1400 به اسفند ماه با 221 ميليارد تومان درآمد عملياتي تعلق گرفت و در سال 1401 با 614 ميليارد تومان بار ديگر به اسفند ماه تعلق داشت و آبان ماه 1401 بيشترين ميزان افزايش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.
خكاوه در شش ماهه طي شده از سال جاري نشان داده كه عملكرد بهتري به نسبت شش ماهه ابتدايي سال قبل در زمينه درآمدزايي داشته است. اين شركت تا انتهاي شهريور ماه امسال 2 هزار و 558 ميليارد تومان فروش داشته كه به نسبت فروش هزار و 246 ميليارد توماني شش ماهه ابتدايي سال 1401 رشد 108 درصدي و به زبان ديگر، افزايش هزار و 342 ميليارد توماني داشته است. در اين شش ماهه، بيشترين ميزان فروش به ارديبهشت ماه با 763 ميليارد تومان تعلق گرفته و بيشترين افزايش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نيز به ارديبهشت ماه با 341 درصد رشد تعلق گرفته است.
شركت سايپا ديزل در سال جاري روندي معكوس با عملكرد فصلي سال قبل خود را در پيش گرفته است. خكاوه در بهار 1401 زيان عملياتي 83 ميليارد توماني از درآمدزايي 582 ميليارد توماني خود به دست آورد و در تابستان اين سال توانست سود خالص فصلي 21 ميليارد توماني از 664 ميليارد تومان درآمدزايي به ثبت برساند.
در شش ماهه ابتدايي سال جاري اما روند سودآوري اين مجموعه معكوس بود. در بهار امسال شركت سايپا ديزل توانست هزار و 461 ميليارد تومان درآمدزايي كند كه به سود خالص فصلي 136 ميليارد توماني منجر شد و در تابستان امسال با هزار و 127 ميليارد تومان درآمدزايي نتوانست سود بسازد و 127 ميليارد تومان زيان فصلي به ثبت رساند. با اين تفاسير و تداوم قيمت‌گذاري‌هاي دستوري در بازار خودرو و تعيين قيمت‌ها توسط شوراي رقابت، نمي‌توان شرايط مساعد مالي در انتهاي سال براي خكاوه در انتظار داشت. حتي در صورتي كه سايپا ديزل در نيمه دوم سال سود خالص متناسبي به ثبت برساند؛ عملكرد نيمه ابتدايي سال براي اين مجموعه خنثي بوده است.

ارسال نظر