سخنگوي دولت پاسخ داد

افزايش سن بازنشستگي شامل چه كساني مي‌شود؟

۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ۰۰:۴۹:۰۲
کد خبر: ۳۰۱۹۳۱

سخنگوي دولت اعلام كرد كه افزايش سن بازنشستگي شامل بازنشستگان موجود و كساني كه در شرف بازنشستگي هستند، نمي‌شود. علي بهادري جهرمي در نشست خبري هفتگي با بيان اينكه پنجشنبه ۹ آذر، ايستگاه مترو پرند و ۱۹ كيلومتر مسير ريلي با حضور رييس‌جمهور بهره‌برداري مي‌شود، اظهار كرد: اين پروژه داراي موانع اجرايي بود كه پس از بازديد ميداني رييس‌جمهور از مترو پرند در آذرماه ۱۴۰۱ و دستورات صادرشده، گره‌هاي موجود باز شد تا قفل بهره‌برداري از ۱۹ كيلومتر مسير ريلي و ايستگاه شهر پرند بالاخره شكسته شود.

سخنگوي دولت اعلام كرد كه افزايش سن بازنشستگي شامل بازنشستگان موجود و كساني كه در شرف بازنشستگي هستند، نمي‌شود. علي بهادري جهرمي در نشست خبري هفتگي با بيان اينكه پنجشنبه ۹ آذر، ايستگاه مترو پرند و ۱۹ كيلومتر مسير ريلي با حضور رييس‌جمهور بهره‌برداري مي‌شود، اظهار كرد: اين پروژه داراي موانع اجرايي بود كه پس از بازديد ميداني رييس‌جمهور از مترو پرند در آذرماه ۱۴۰۱ و دستورات صادرشده، گره‌هاي موجود باز شد تا قفل بهره‌برداري از ۱۹ كيلومتر مسير ريلي و ايستگاه شهر پرند بالاخره شكسته شود. وي يادآور شد: بخشي از اين پروژه، حدفاصل ايستگاه شاهد تا محدوده شهرآفتاب (به طول ۴ كيلومتر) در ابتداي سال ۹۵ و بخش دوم حدفاصل ايستگاه شهرآفتاب تا فرودگاه امام راحل (به طول ۲۶ كيلومتر) در مردادماه سال ۹۶ بهره‌برداري شد و حالا بخش آخر پروژه، حدفاصل ايستگاه فرودگاه امام تا شهر جديد پرند (به طول ۱۹ كيلومتر) در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.
بهادري جهرمي ادامه داد: ارزش پروژه مذكور (در بخش حدفاصل فرودگاه امام راحل تا شهر پرند) به ارزش امروز كالا و خدمات، مبلغي فراتر از ۶ هزار ميليارد تومان است.
وي همچنين با اشاره به آغاز عمليات آبرساني به خليج گرگان و بهره‌برداري از كانال جديد آشوراده، گفت: اين عمليات يكي از وعده‌هاي سفر استاني هيات دولت به استان گلستان است كه از هفته گذشته آغاز شد. كانال آشوراده حدود ۹ كيلومتر طول با عرض ۷۰ تا ۴۴۰ متر دارد و جزئي از مهم‌ترين مسير انتقال آب درياي خزر به خليج گرگان به شمار مي‌رود. آبگيري اوليه آغاز شد و بهره‌برداري كامل از فاز نخست احياء خليج گرگان با حضور رييس‌جمهوري در سفر دور دوم به گلستان انجام خواهد شد.
دبير هيات دولت با اشاره به سفر رييس‌جمهور به چين و سفر اخير معاون اول به اين كشور، اظهار كرد: عمليات عمراني فاز ۲ فرودگاه امام كه قرارداد آن در سفر اخير معاون اول رييس‌جمهور به شانگهاي، امضا شده بود با مشاركت طرف چيني و پيمانكار داخلي هفته گذشته آغاز شد. كل سرمايه‌گذاري در فاز دوم توسعه فرودگاه امام نيز ۲.۵ ميليارد يورو در پنج سال است. با افتتاح كامل اين فاز ظرفيت مسافري فرودگاه امام ۳۵ ميليون نفر افزايش خواهد يافت.
بهادري جهرمي يادآور شد: هم‌اكنون شهر فرودگاهي امام خميني ۲ ترمينال مسافري دارد كه ظرفيت يكي ۶ ميليون مسافر در سال است و در دست توسعه و بازسازي است تا ظرفيت جابه‌جايي مسافر آن به ۱۰ ميليون نفر برسد.
وي گفت: ترمينال سلام نيز ظرفيت جابه‌جايي ۵ ميليون مسافر در سال را دارد. با احداث ترمينال جديد با ظرفيت پذيرش و جابه‌جايي ۳۵ ميليون مسافر در سال، شهر فرودگاهي امام راحل مي‌تواند مجموعا ۵۰ ميليون مسافر در سال را جابه‌جا كند.
سخنگوي دولت اظهار كرد: اين ترمينال بسيار پيشرفته است و بايد مطابق با استانداردهاي روز دنيا ساخته شود. براي تكميل كل پروژه، پنج سال را در نظر گرفتيم.
بهادري جهرمي همچنين با اشاره به موضوع افزايش سن بازنشستگي اظهار كرد: افزايش سن بازنشستگي كه شامل بازنشستگان موجود نمي‌شود. همچنين براي كساني كه در شرف بازنشستگي هستند نيز اين امر شامل آنان نمي‌شود. رابطه كارمندان دولت با دولت يك رابطه قانوني است، يعني حدود و مرزهاي آن را قانونگذار مشخص مي‌كند كه مطابق با مصالح عموم و هم حاكميت رعايت شود. سخنگوي دولت همچنين اعلام كرد: بنا به دستور رييس‌جمهوري برخي اصلاحات در لايحه بودجه انجام شد تا نسخه نهايي كه در جريان حضور رييس‌جمهوري در مجلس ارايه مي‌شود، آن اصلاحات هم اعمال شود. يكي از اين اصلاحات افزايش كف معافيت مالياتي كاركنان و كارگراني كه دريافت حقوق دارند به مبلغ ۱۲ ميليون تومان در ماه است كه افزايش ۲۰ درصدي را نشان مي‌دهد. بهادري جهرمي تاكيد كرد: همه كساني كه كارمند يا كارگر هستند و تا سقف ۱۲ ميليون تومان در ماه حقوق دريافت مي‌كنند هيچگونه مالياتي شامل آنان نمي‌شود.
دبير هيات دولت اظهار كرد: تلاش دولت اين است كه حداقل‌بگيرها حمايت شوند و حداقلي‌ها و حداكثري‌ها را به هم نزديك كنيم و افرايش حقوق به صورت ميانگين ۱۸ درصد باشد. يعني كساني كه دريافتي‌هاي كمتري دارند، امكان دريافتي بيشتري داشته باشند تا جبران تورم براي آنها بيشتر باشد. در دولت هم آمادگي بحث‌هاي كارشناسي وجود دارد. اين موضوع را نبايد از ياد برد كه اگر منابع غيرواقعي پيش‌بيني شوند مصارف غيرواقعي هم براي آنها در نظر گرفته خواهد شد و اين موجب تحقق نيافتن پيش‌بيني‌ها مي‌شود. بنابراين يا بايد اين امر رعايت شود يا به سمت كسري بودجه حركت كنيم. هم منابع بايد واقعي پيش‌بيني شود و هم براساس آن، ميزان افزايش مصارف پيش‌بيني شود نه بعكس. در غير اين صورت به مردم ظلم مي‌شود و به اسم افزايش حقوق، ارزش آن حقوق كاهش پيدا مي‌كند.
وي با اشاره به اقدامات دولت براي رفع ناترازي صندوق‌هاي بازنشستگي، گفت: دولت برنامه مفصل چهارده‌بندي براي اصلاح اين موضوع و نيز اصلاح نظام شركت‌داري كه به دليل سوءمديريت‌هاي گذشته و نبود شفافيت‌ موجب ورشكستگي صندوق‌ها شدند، ارايه كرده است. با تدابير دولت عملكرد اين صندوق‌ها شفاف شد و به اطلاع مردم رسيد تا شركت‌ها به سمت سوددهي هدايت و اگر زيان‌ده هستند، واگذار شوند. 
بهادري جهرمي درباره تعديل و متناسب‌سازي پرداخت حقوق به بازنشستگان، هم اظهار كرد: دولت در اين مسير و با اتكا به منابع پايدار و دوري از تورم حركت مي‌كند. افزايش حقوق بازنشستگان بيش از افزايش حقوق كاركنان در سال آينده خواهد بود؛ يعني اين ميزان افزايش، ۲ درصد بيشتر در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر