واردات روزانه ۳۰۰ ميليون مترمكعب گاز روسيه با خطوط زيردريايي

۱۴۰۳/۰۴/۲۸ - ۰۰:۳۲:۳۱
کد خبر: ۳۱۶۷۶۴

وزير نفت گفت: با اجراي توافق دو كشور، روزانه ۳۰۰ ميليون مترمكعب گاز از روسيه وارد كشور مي‌شود، هزينه احداث اين خط لوله را هم روسيه متقبل شده است كه در زمينه احداث خطوط لوله در كف دريا صاحب فناوري هستند.

وزير نفت گفت: با اجراي توافق دو كشور، روزانه ۳۰۰ ميليون مترمكعب گاز از روسيه وارد كشور مي‌شود، هزينه احداث اين خط لوله را هم روسيه متقبل شده است كه در زمينه احداث خطوط لوله در كف دريا صاحب فناوري هستند. به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، جواد اوجي، وزير نفت در نشست هيات دولت كه به رياست محمد مخبر، سرپرست رياست‌جمهوري، برگزار شد، با اشاره به امضاي سند توافق‌نامه انتقال گاز روسيه به ايران، از تلاش‌ها و پيگيري‌هاي رييس‌جمهوري شهيد براي امضاي اين سند قدرداني و بيان كرد: هم‌اكنون مجموع توليد گاز شيرين 23 پالايشگاه كشور حدود 850 ميليون مترمكعب در روز است كه با اجراي اين طرح روزانه 300 ميليون مترمكعب گاز از روسيه وارد كشور مي‌شود، هزينه احداث اين خط لوله را هم روسيه متقبل شده است كه در زمينه احداث خطوط لوله در كف دريا صاحب فناوري هستند.

وي با بيان اينكه با اجراي اين خط انتقال، افزون بر تأمين پايدار گاز داخل، ظرفيت و پايداري صادرات گاز كشور نيز به‌نحوي خيره‌كننده افزايش خواهد يافت، گفت: احداث خط ترانزيت گاز از شمال به جنوب از مسير ايران اتفاقي بسيار بزرگ به شمار مي‌آيد كه در تاريخ ايران سابقه نداشته است و سالانه 10 تا 12 ميليارد دلار تبادلات مالي خواهد داشت. وزير نفت تصريح كرد: به‌ثمررسيدن اين قرارداد 30ساله كه مي‌توان آن را اوج ديپلماسي منطقه‌اي شهيد رييسي اعلام كرد، افزون بر رفع ناترازي‌هاي داخلي، ايران را به قطب تأمين گاز منطقه بدل مي‌كند و به افزايش قابل توجه مراودات و مبادلات تجاري و امنيت اقتصادي و سياسي كشور مي‌انجامد. 

ارسال نظر