نگاه سرمایه گذاران جهانی این هفته به کدام داده‌های اقتصادی‌است

۱۴۰۳/۰۵/۲۳ - ۰۱:۰۳:۵۶
کد خبر: ۳۱۸۶۹۹

از داده های تورم امریکا گرفته تا خرده فروشی و تولیدات صنعتی چین، فعالان بازارهای جهانی این هفته با تقویم اقتصادی نسبتا شلوغی مواجه هستند.

اکوایران| از داده های تورم امریکا گرفته تا خرده فروشی و تولیدات صنعتی چین، فعالان بازارهای جهانی این هفته با تقویم اقتصادی نسبتا شلوغی مواجه هستند. این هفته تورم تولیدکننده و مصرف کننده امریکا از جمله مهم‌ترین داده‌ها برای فعالان بازارهای جهانی هستند. پیش بینی‌ها برای تورم ماهانه هسته امریکا، چه تولیدکننده و چه مصرف کننده 0.2 درصد است؛ بنابراین می‌تواند نویددهنده شروع کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو باشد. اما به دلیل اثر پایه، در تورم سالانه احتمالا شاهد 0.1 درصد کاهش در تورم سالانه خواهیم بود. برخی از داده‌های تورم تولیدکننده نیز برای بازار مهم است، چراکه روی شاخص ترجیحی فدرال رزرو اثرگذار است. اگر بازارها این نتیجه را بگیرند که تورم مصرف شاخصی هسته ممکن است افزایش یابد می‌تواند حرکات قیمتی رفت و برگشتی در لحظه انتشار داده‌ها ایجاد کند و سرمایه گذاران باید درباره آن محتاط باشند. داده‌های خرده فروشی امریکا نیز در روز پنجشنبه منتشر می‌شود و از جمله داده های مهم است. تغییرات خرده فروشی ماهانه در ماه قبل صفر منتشر شد، ولی گروه معیار (Control Group) آن، که فروش خودرو، بنزین مصالح ساختمانی را شامل نمی شود، به‌شدت رشد داشت. این ماه اما انتظار می‌رود که رشد 0.4 درصدی در خرده فروشی اتفاق بیفتد که عمدتا تحت تاثیر بخش خودرو است. تغییرات در گروه معیار نیز احتمالا منفی خواهد بود، که منعکس کننده کاهش مصرف و تولید ناخالص داخلی در امریکاست.

داده‌های مربوط به مسکن امریکا نیز روز جمعه منتشر خواهد شد، که شامل تغییرات در مجوزهای ساخت‌وساز و شروع به ساخت است، که می‌تواند روی سرمایه گذاری در تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم امریکا اثرگذار باشد.  شاخص‌های تولید کارخانه‌ای از نیویورک و فیلادلفیا نیز منتشر خواهد شد که پیش بینی می‌شود نزدیک به اعداد ماه قبل باشد. بنابراین چشم انداز داده رکودی از اقتصاد امریکا برای بازار دیده نمی‌شود، ولی شاید در ماه سپتامبر اتفاقاتی دیگری بیفتد. به‌طور کلی بازار انتظار دارد که مسیر تورمی امریکا در دو ماه آینده کمی رشد داشته باشد و پس از آن کاهش یابد. ولی نزدیک شدن به تورم 2 درصدی احتمالا در سال 2025 اتفاق خواهد افتاد. انگلستان نیز این هفته داده‌های مهمی را منتشر خواهد کرد. روز سه شنبه داده‌های اشتغال این کشور منتشر می شود که انتظار می‌رود که رشد درآمدهای این کشور کاهش چشمگیری داشته باشد و به 5.3 درصد برسد به‌طوری که به پیش بینی اعضای بانک مرکزی نزدیک می‌شود. انتظار می‌رود نرخ بیکاری نیز کاهش یافته و به 4.5 درصد برسد. با این‌حال انتظار بازار این است که نمودارتورم این کشور كه در روز چهارشنبه منتشر می‌شود رشد داشته باشد و از 2 درصد به 2.3 درصد برسد، که علت اصلی آن اثر پایه است. تورم هسته نیز احتمالا 0.1 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین انتظار می‌رود تورم بخش خدمات آن از 5.7 درصد به 5.6 درصد کاهش خواهد یافت. برای روشن شدن ادامه مسیر بانک مرکزی انگلستان این دو داده بسیار مهم هستند.رشد اقتصادی سه ماهه دوم انگلستان نیز روز پنج شنبه منتشر می‌شود، که انتظار می‌رود 0.6 درصد و نزدیک به سه ماهه اول سال باشد؛ که شرایط اقتصادی انگلستان را در وضعیت مطلوبی نشان می‌دهد.درباره داده‌های خرده فروشی نیز انتظار می‌رود پس از کاهش ماه گذشته، نشان‌دهنده رشد باشد.