۵ هزار تن حبوبات وارداتي در معرض فساد

۱۴۰۳/۰۵/۲۳ - ۰۱:۳۶:۵۱
کد خبر: ۳۱۸۷۱۹

حدود ۵ هزار تن حبوبات وارداتي به ارزش ۸ ميليون دلار، به دليل گرماي شديد هوا و توقف طولاني مدت در بنادر و گمركات كشور، در معرض فساد قرار گرفته‌اند. بررسي ميزان مصرف حبوبات در كشور نشان مي‌دهد حدود 30درصد حبوبات مصرفي در وارداتي است كه عمده آن شامل نخود سياه (باب لپه) و عدس است و از كشورهاي «كانادا»، «روسيه»، «اتيوپي» و «هند» به كشورمان وارد مي‌شود.

حدود ۵ هزار تن حبوبات وارداتي به ارزش ۸ ميليون دلار، به دليل گرماي شديد هوا و توقف طولاني مدت در بنادر و گمركات كشور، در معرض فساد قرار گرفته‌اند. بررسي ميزان مصرف حبوبات در كشور نشان مي‌دهد حدود 30درصد حبوبات مصرفي در وارداتي است كه عمده آن شامل نخود سياه (باب لپه) و عدس است و از كشورهاي «كانادا»، «روسيه»، «اتيوپي» و «هند» به كشورمان وارد مي‌شود. از سوي ديگر سرانه مصرف حبوبات كشور حدود 10 كيلوگرم است كه سه كيلوگرم كمتر از متوسط مصرف جهاني اين محصول است.

با توجه به اينكه در قانون ذكر شده ترخيص كالاي فسادپذير بايد بدون تاخير صورت گيرد، اين سوال به وجود مي‌آيد كه چرا 5 هزار تن حبوبات در گمركات كشور به مرحله فساد رسيده‌اند؟ در اين خصوص رييس انجمن حبوبات كشور به اين نكته اشاره مي‌كند كه حبوبات وارداتي جزو 25 محصول فسادپذير در نظر گرفته نشده‌اند و به همين دليل در حال‌حاضر حدود 5 هزارتن حبوبات وارداتي به ارزش حدود 8 ميليون دلار در گمركات كشور رسوب كرده و اجازه ترخيص به آنها داده نشده و در معرض فساد قرار گرفته‌اند.

رييس انجمن حبوبات ايران در نشست خبري درباره اينكه بخشي از اين محموله فاسد شده يا خير گفت: با توجه به اينكه هنوز ترخيص نشده است نمي‌توان اظهارنظر دقيقي كرد، اما پيش بيني مي‌شود حدود هزار تن از اين حبوبات فاسد شده باشد.
وي درباره اينكه برنامه‌اي براي افزايش بهره وري در توليد حبوبات در كشور و جبران كمبود توليد اين محصول در داخل كشور گفت: تقريبا از تمام سطح زير كشت موجود براي كشت حبوبات در كشور استفاده شده است اما با در نظر گرفتن كشت حبوبات به صورت ديم (به غير از لوبيا) توليد اين محصول بهره‌وري كمتري دارد. لپه‌چي گفت: دولت بايد از كشاورز حمايت قيمتي كند و مكانيزاسيون كشاورزي و تامين نهاده در اين بخش را بالاتر ببرد‌، هنوز ماشين آلات ويژه برداشت در اين حوزه كم است.