ضوابط فعالیت بازارگاههای اینترنتی حملونقل جادهای
چندی پیش ضوابط مربوط به فعالیت بازارگاههای الکترونیکی حملونقل جادهیی کالا از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهیی به سراسر کشور ابلاغ شد، این ابلاغیه در راستای حمایت و ضابطهمند شدن بخش خصوصی در حوزه فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حملونقل کالا و تفکیک صحیح مسوولیتها و رعایت حقوق ذینفعان در امور جابهجایی کالا ضوابط فعالیت بازارگاههای الکترونیکی با هدف افزایش بهرهوری، شفافیت امور جابهجایی کالا، دسترسی سریعتر به ظرفیت حمل، استفاده از اینترنت برای گسترش فعالیت در بازار کشورهای همسایه و کارآمدتر شدن امور مرتبط ابلاغ شد.
بازارگاه الکترونیکی یا E-Marketplace بستری است که تعاملات، مذاکرات و انجام معاملات بین ارائهدهندگان و متقاضیان خدمات حملونقل جادهای کالا از طریق اینترنت در آن صورت میپذیرد.
حملونقل هوشمند بار، زمانبندی بهتر اتصال بار به کامیون، بهبود کیفیت ارائه خدمات در صنعت حملونقل جادهیی کالا، صرفهجوییهای اقتصادی در صنعت لجستیک، افزایش درآمد رانندگان (کاهش تردد خالی و انتظار برای یافتن بار) از جمله مهمترین مزایای راهاندازی بازارگاههای الکترونیکی است که شرکتهای حملونقل کالا، رانندگان حرفهیی و صاحبان کالا میتوانند در بازارگاه الکترونیکی بار، عضو و از مزایای آن بهرهمند شوند.
علاوه بر کلیه مدارک هویتی، متقاضی باید نسبت به ارائه گواهی رتبهبندی شورای عالی انفورماتیک، مجوز نماد اعتماد برای دامنه بازارگاه، مجوز تصدی رسانه برخط یا نشر دیجیتال از مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برنامه عملیاتی اپراتور اقدام نماید ضمن اینکه برنامه عملیاتی اپراتور بایستی شامل یک نسخه از توافقنامههای بین اپراتور با اعضاء، نحوه و فرآیند ثبتنام عضو، احراز هویت و شناسایی اعضا و مکانیسمهای جلوگیری از سرقت هویت (مانند راستیآزمایی از طریق پیامک)، فرآیندهای معاملات و برنامه عملیاتی مدیریت اطلاعات و امنیت اطلاعات باشد و سازمان راهداری و حملونقل جادهیی پس از دریافت کلیه مدارک فوق و بررسی و احراز صلاحیت بر اساس شرایط اختصاصی این ضوابط، توسط کمیته صدور مجوز (متشکل از دفاتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و حملونقل کالا و حسب نیاز با دعوت از ادارهکل استانی مربوطه سازمان) نسبت به صدور مجوز فعالیت موقت یکساله یا سه ساله اقدام میکند که صدور مجوز موقت یکساله با حداقل امتیاز 50 و صدور مجوز موقت سه ساله با حداقل امتیاز 75 براساس جدول اختصاصی انجام میشود.
همچنین ناگفته نماند که صدور بارنامه کماکان برعهده شرکتهای حملونقل کالا بوده و بازارگاههای مذکور صرفا فضایی برای اتصال رانندگان، شرکتهای حملونقل کالا و همچنین صاحبان کالا بوده و این فضا بستری مناسبی برای تبادلات اقتصادی درحوزه IT است.