محسن هاشمی رییس مجمع مشورتی شوراهای پنجم کشور شد

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۸۲

محسن هاشمی با کسب اکثریت آرا برای یک سال به ریاست مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور انتخاب شد. این مجمع کار خود را از سال 1382 آغاز کرده و تاکنون 58 اجلاس برگزار شده که نتیجه‌ آن ارائه 150پیشنهاد مشخص به شورای عالی استان‌ها، مجلس شورای اسلامی و دولت بوده است.

به گزارش ایسنا، این جلسه با حضور روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها ازجمله تهران، مشهد، قم، اصفهان، شیراز، اهواز، کرج، تبریز، سمنان، اراک، قزوین، شهرکرد و دیگر استان‌های کشور در صحن شورای شهر تهران برگزار شد. در ابتدای این جلسه محمد فرشاد از کرمان به عنوان رییس سنی و مسعود مدینه از ساری به عنوان جوان‌ترین عضو حاضر، ریاست و اداره این اجلاس را بر عهده گرفتند. در این جلسه مسائل و مشکلات کلان‌شهرها ازجمله تاب‌آوری شهرها، آلودگی هوا، ترافیک، سلامت شهروندان، ورزش همگانی همچنین لایحه مدیریت شهری و مشکلات مربوط به شوراها مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد برای بررسی راهکارها 100روز دیگر شصتمین مجمع مشورتی در اواسط اسفند ماه به میزبانی سمنان و همزمان با سفر استانی رییس‌جمهور به این شهر برگزار شود.

محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در این جلسه با تاکید بر اینکه اولویت همیشگی شوراها در تمامی شهرها خدمت‌رسانی به شهروندان است، خاطرنشان کرد: باید برای همیشه از این موضوع دفاع شود تا با عدالت در تمامی شهرها این خدمت‌رسانی انجام شود. یکی دیگر از موضوعاتی که باید در شهرهای ما مورد توجه قرار گیرد، فعالیت‌های فرهنگی‌- اجتماعی است. همچنین بحث سلامت شهروندان از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این میان ورزش همگانی نیز برای ارتقای سلامت شهروندان باید در تمامی شهرها شکل واقعی به خود بگیرد. هاشمی به موضوع شهرسازی در شهرهای کشور اشاره کرد و ادامه‌ داد: باید در شهرسازی موضوع تاب‌آوری و احتمال وقوع زلزله مد‌نظر قرار بگیرد و از گسترش بی‌رویه شهرها جلوگیری به عمل آوریم. همچنین باید با بارگذاری در بافت‌های فرسوده تاب‌آوری شهرها را افزایش دهیم. بی‌تردید در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران موضوع بافت‌های فرسوده شهر تهران در دستور کار قرار می‌گیرد و امیدواریم این موضوع در تمامی شهرهای کشور به طور جدی مد نظر قرار بگیرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش به موضوع آلودگی هوا و ترافیک در کلان‌شهر تهران اشاره کرد و ادامه‌ داد: آلودگی هوا در تهران و اکثر کلان‌شهرهای کشور به یک معضل تبدیل شده که رفع این معضلات نیز اهمیت بسیاری دارد. برای این منظور باید حمل و نقل ریلی انبوه به عنوان یکی از راهکارهای حل این معضلات مورد توجه جدی قرار بگیرد. رییس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ادامه‌ داد: لایحه مدیریت یکپارچه شهری نیز باید به صورت جمعی و با هم‌اندیشی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در این حوزه شوراها باید برخورد جدی داشته باشند تا از این مسیر به چشم‌انداز کاهش معضلات شهری دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه 70درصد از جمعیت کشور امروز در شهرها ساکن هستند و بیشتر این جمعیت نیز در مراکز استان‌ها مستقر هستند، تاکید کرد: روسای شوراهای مراکز استان نمایندگی جمعیتی بالغ بر 40میلیون نفر را بر عهده دارند از این رو تصمیمات آنها بسیار تاثیرگذار است.

 9 حادثه‌ای که مدیریت نشد

مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز که در این جلسه حضور داشت با اشاه به زلزله کرمانشاه گفت: ما در زلزله کرمانشاه 9حادثه را پیش‌بینی کردیم و نتوانستیم بعد از وقوع اتفاق، حادثه را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مواردی مثل مشارکت شفافیت، بهره‌وری و اثربخشی کارنامه خوبی نداریم، ادامه داد: در کنفرانسی که برای ارزیابی اقتصاد ایران برگزار شد، این بحث مطرح شد که حتی اگر تحریم هم نبود ما گرفتار رشد منفی اقتصادی به دلیل بهره‌وری پایین بوده‌ایم. کاهش بهره‌وری از سال ۸۴ تا ۹۲ ناشی از نوع مدیریت بوده است.

به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ساختار کلی قانون اساسی واگذاری کار به مردم وکوچک‌سازی دولت مطرح شده است. در این سال‌ها دستگاه‌های دولتی به هیچ‌وجه برای کوچک‌سازی تلاش نکردند. یک وزارتخانه به 3 وزارتخانه تبدیل شده اما هزینه جاری کم نشده است.

الویری با بیان اینکه ما باید اصل مغفول مانده قانون را عملی کنیم، تاکید کرد: ما باید دولت را متقاعد کنیم که در جهت کوچک‌سازی خود حرکت کند و مجلس هم شورا را به رسمیت بشناسد تا بتوانیم در جهت افزایش بهره‌وری فعالیت کنیم.

وی با اشاره به تشکیل 4 کمیته در کمیسیون برنامه و بودجه گفت: کمیته بودجه و نظارت یکی از این کمیته‌هاست که در آن سیاست‌های جدیدی که در بودجه سال بعد باید اجرایی شود، مشخص می‌شود که شهرداری بر مبنای آن فعالیت می‌کند.

به گفته الویری نظارت بر پروژه‌ها از دیگر کمیته‌های تشکیل شده است. در گذشته گزارش‌های تلفیق بودجه به شورا می‌آمد بدون اینکه هیچ مابه‌ازایی داشته باشد. اگر از عضو شورا می‌پرسیدی که به چه چیزی رای دادی هیچ اطلاعی نداشت.

 

ارسال نظر