چه زمانی نوبت بازار سرمایه می‌رسد؟

۱۴۰۲/۰۳/۲۱ - ۰۴:۰۳:۳۴
کد خبر: ۲۰۷۹۲۵
چه زمانی نوبت بازار سرمایه می‌رسد؟

در بازار حال حاضر شاهد نظرات و پیش‌بینی‌های مختلف از افراد عادی تا کارشناسان بازار هستیم که بازار را با چند دیدگاه کاملا متفاوت روبه‌رو می‌کند.

حال می‌خواهیم در نظر بگیریم که کدامین احتمال و دیدگاه است که نسبتا دارای احتمال بالاتری به تمامی موارد ممکن است. در قدم اول دیدگاهی که خودم به آن اعتقاد دارم تابستانی پررونق برای بازار سرمایه است و برای آن می‌توانم دلایل متعددی را بیان کنم ولی اگر بخواهم به دلیل میل باطنی و دیدگاه شخصی دچار خطای تحلیلی و پیش‌بینی نشویم جلوتر با دیدگاهی بی‌طرفانه و منطقی سعی می‌کنم قوی‌ترین امکان را بین تمامی موارد پیدا کنم.

اگر بخواهیم از لحاظ دیدگاه تکنیکی به بازار نگاهی داشته باشیم در دو سال و چند ماه گذشته شاهد قرار داشتن اکثریت نمادهای بازار در یک روند نزولی یا خنثی بودیم که هرگونه دیدگاه مثبت یا رشد نظری خلاف با بازار بود که عملا یک دیدگاه شکست خورده و بسیار خوش‌بینانه بود، اما در حال حاضر اگر با این علم به اکثریت نمادها نگاه کنیم با نمادهای بسیاری روبه‌رو هستیم که عملا در یک روند صعودی قرار دارند و حتی بسیاری از این نمادها یک اصلاح در روند‌های صعودی خود شکل داده‌اند که عملا برخلاف شرایط قبلی مقابله با جریان اصلی رو به بالا می‌تواند یک کار غلط و غیرمنطقی باشد.

از لحاظ دیدگاه بنیادی باید به یک مورد توجه نمود و آن این است که در بازار در اواخر سال 1401 و اوایل سال 1402 شاهد ارزندگی نسبی بسیاری از نمادهای بازار بودیم که باعث شد شاهد رشد یک‌باره درصد بالایی از بازار باشیم که با توجه به آن رشد به نظر می‌رسد برخی از این سهام نسبتا نزدیک به ارزش‌های واقعی خود قرار دارند و نمادهای نسبتا کمتری در حال حاضر با ارزندگی رو به رو هستند که البته فصل مجامع هم با توجه به شفاف‌سازی‌های بیشتری که شکل گرفت نمادهای مستعد را از دیگر نمادهای بازار جدا کرد و به نظر می‌رسد که از لحاظ دو دیدگاه کم‌کم به یک استارت جدید نزدیک خواهیم شد. آخرین نکته و ابزار هم که قبل‌تر بسیار به آن اشاره شده بود پس از بررسی جایگاه جذاب قیمتی و قرار‌گیری نمادهای مورد نظر در جایگاه ارزنده خود حال فقط باید منتظر موتور محرک این برنامه باشیم که آن ورود پول است تا بازار هدف‌های جدید خود را پس از اندکی مکث بتواند لمس نماید.

بهترین توصیه هم در این مسیر پرکردن ظرفیت سبد‌های سهامی به صورت پلکانی است تا با کمترین ریسک ممکن در صورت حرکت بازار جاماندگی در بازار رخ ندهد و در عین حال در صورت وجود شرایط خرید با قیمت‌های پایین‌تر امکان‌پذیر باشد. در پایان هم با توجه به نفس‌گیری بسیاری از بازار‌ها خصوصا بازار سهام به نظر می‌رسد با توجه به اکثر پارامترهای تأثیرگذار شاهد تابستانی پر جنب و جوش در بازار سرمایه برخلاف اواخر بهار باشیم.

 

ارسال نظر