«تعادل» گزارش می‎‌دهد

نمره پایین بورس در سودآوری

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۰:۳۹:۴۶
کد خبر: ۳۱۲۸۳۷
نمره پایین بورس در سودآوری

بورس تهران در چهارمین هفته اردیبهشت ماه با بازدهی منفی بسته شد و شاهد خروج نقدینگی سنگین از دایره معاملات بازار سرمایه بودیم. بازار سرمایه همانند بیماری شده که نمی‌توان به آن کمک کرد و هر روز شرایط وخیمی را تجربه می‌کند، این روزها محرک‌های منفی خود را با قدرت بیشتری در بازار نشان می‌دهند و همین موضوع باعث شده که بازار نسبت به اخبار مثبت نیز واکنش نشان ندهد.

بورس تهران در چهارمین هفته اردیبهشت ماه با بازدهی منفی بسته شد و شاهد خروج نقدینگی سنگین از دایره معاملات بازار سرمایه بودیم. بازار سرمایه همانند بیماری شده که نمی‌توان به آن کمک کرد و هر روز شرایط وخیمی را تجربه می‌کند، این روزها محرک‌های منفی خود را با قدرت بیشتری در بازار نشان می‌دهند و همین موضوع باعث شده که بازار نسبت به اخبار مثبت نیز واکنش نشان ندهد.

برای نمونه طی روزها و هفته‌های اخیر بازار سرمایه نسبت به بندهای مالیاتی واکنش شدید نشان داده و درنهایت در هفته گذشته این سایه بندهای مالیاتی از روی بازار سهام برداشته باشد؛ اما این موضوع کارساز نبود و تالار شیشه‌ای نتوانست روزهای خوشی را تجربه کند.

بند س تبصره 6 قانون بودجه این روزها حاشیه زیادی برای بازار سرمایه داشت و باعث شده که سهامداران از ترس از مالیات سعی داشته باشند از بازار خارج شوند. اگر این تبصره اصلاح نمی‌شد ممکن بود شرکت‌های کوچک مشمول سقف ۵۰۰ میلیاردی معافیت مالیاتی شوند اما سود شرکت‌های بزرگ که عمدتا متعلق به سهامداران سهم عدالت و صندوق‌های بازنشستگی است از این محل ۸۰ هزار میلیارد تومان کاهش خواهند یافت. دستورالعمل‌هایی که دولت می‌دهد، دست در جیب شرکت‌ها می‌برد و سبب کاهش حاشیه سود شرکت‌ها می‌شود، متاسفانه اقبال عمومی به‌طور کلی از بورس کم است. مثلا دولت قرار است حدود ۱۳۰ همت اوراق منتشر کند. هفته گذشته ۳۵ همت با سود ۳۹درصد اوراق منتشر کرد که متاسفانه خریدار هم نداشت. این موضوع این سیگنال را می‌دهد که پول هوشمند به سود ۲۹درصد بدون ریسک راضی نیست. متاسفانه این خبر را دارد می‌دهد که تورم بزرگ‌تری در راه هست.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، بازار در امتحان سودآوری رفوزه شده و دیگر توان قبول شدن را ندارد و در مقابل سایر بازارهای موازی همانند ارزهای دیجیتال، سکه، طلا، ارز و... توانسته‌اند طی یک ماه بازدهی بسیار خوبی کسب کنند و سرمایه‌های سرگردان در بازارها به خود جذب کنند. به ‌طور کلی دولت سیزدهم روند بسیار قوی در کاهش اعتماد سهامداران داشته و گامی برای سبزپوش کردن بازار برنداشته و تنها روند خروج نقدینگی و اعتماد را از بازار سرمایه قوی‌تر از گذشته کرده است.

 

تالار شیشه‌ای معاملات در هفته اخیر

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 164 هزار و 497 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 54 هزار و 597 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.4درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 23 هزار و 890 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 3.2درصدی را ثبت کرد.

شاخص کل بورس تهران در روز شنبه 10 هزار و 846 واحد ریزش کرد. شاخص یکشنبه 15 هزار و 95 واحد پایین آمد. شاخص روز دوشنبه 32 هزار و 390 واحد سقوط کرد و روز سه‌شنبه 4 هزار و 273 واحد رشد کرد. در روز چهارشنبه نیز شاخص کل هزار و 76 واحد تنزل کرد.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 96 هزار و 297 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 108 هزار و 231 میلیارد تومانی هفته پیشین افت 11درصدی داشته است. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 3 هزار و 658 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 508 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 4درصدی داشته است.

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 170 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 52 میلیارد تومان کمتر بود و افت 23درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 221 میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و کمترین رقم 112 میلیارد تومان بود که در روز ‌‌چهارشنبه ثبت شد.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 122 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 16 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 15درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 153 میلیارد تومان بود و در روز ‌شنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز دو‌شنبه برمی‌گردد که 73 میلیارد تومان بود. در اولین روز معاملاتی هفته، 272 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز یکشنبه نیز 176 میلیارد تومان خارج شد. روز دوشنبه این رقم به 499 میلیارد تومان بالغ شد. در روز سه‌شنبه نیز 132 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز پول حقیقی خارج شد که ارزش آن 260 میلیارد تومان بود. در مجموع کل هفته هزار و 339 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 268 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 86درصد افزایش یافته است.

 

بورس کالا در یک نگاه

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۲۸ اردیبهشت ۴۱۳ شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصول‌شان را عرضه کردند که به معامله ۳ میلیون و ۵۸۳ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۴۰.۴ هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات ۱۰ شرکت برتر ۲۲.۶ هزار میلیارد تومان برآورد شد.

بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به ۲۸ اردیبهشت را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد. جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ثبت معامله ۲۴۰ هزار تن ورق گرم به ارزش ۷ هزار و ۶۶۳ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. توسعه آهن و فولاد گل گهر با فروش ۲۶۴ هزار و ۶۵۰ تن آهن اسفنجی به ارزش ۳ هزار و ۹۰۴ میلیارد تومان، دوم شد.

ملی صنایع مس ایران (فملی) با فروش ۶ هزار و ۸۱۲ تن مس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول، سولفور مولیبدن، اکسید مولیبدن و کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش ۲ هزار و ۹۹۱ میلیارد تومان، سوم شد. مجتمع سرب و روی انگوران با ثبت معامله ۷۸ هزار تن خاک روی به ارزش یک هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

فولاد خوزستان (فخوز) با فروش ۶۱ هزار و ۷۰۰ تن تختال و شمش بلوم به ارزش یک هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان پنجم شد. صبافولاد خلیج‌فارس (فصبا) با ثبت معامله ۹۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت به ارزش یک هزار و ۳۵۲ میلیارد تومان، ششم شد.

فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با فروش ۴۵ هزار تن شمش بلوم به ارزش یک هزار و ۶۲ میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد. معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) نیز با ثبت معامله ۱۹۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و ۴ میلیارد تومان هشتم شد.

معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) ۱۸۶ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش ۹۳۱ میلیارد تومان فروخت نهم شد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با فروش ۱۶۵ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی، آهن سفنجی و کلوخه باریت و ثبت ارزش ۷۸۵ میلیارد تومان دهم شد.

ارسال نظر