شفافسازی رانتهای نجومی در قیمتگذاری بلیت هواپیماها
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر بنا بر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بر اساس عرضه و تقاضا است، باید تکلیف رانتهای نجومی و یارانهها به شرکتهای هواپیمایی خصولتی مشخص شود.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر بنا بر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بر اساس عرضه و تقاضا است، باید تکلیف رانتهای نجومی و یارانهها به شرکتهای هواپیمایی خصولتی مشخص شود.
به گزارش مهر، عبدالجلال ای ری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضرورت ساماندهی نرخ بلیت هواپیما، گفت: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط شرکتهای هواپیمایی منتشر شده و به نظر میرسد قیمتهای اعلامی با درآمدهای مردم به ویژه اقشار متوسط جامعه سازگاری مناسبی ندارد و تداوم این مسیر موجب میشود، دسترسی بخش عظیمی از جامعه از ناوگان حمل و نقل هوایی محدود شود.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: ایرلاینها در حالی مدعی آزادسازی قیمتها و رقابتی شدن نرخ بلیت هواپیما بر اساس عرضه و تقاضا هستند که متاسفانه تمامی جوانب لازم برای آزادسازی قیمتها در کشور فراهم نبوده و به نوعی نیازمند برقراری عدالت در تعیین نرخ هستیم تا نه تنها شرکتهای هواپیمایی بلکه مردم هم از مواهب آن بهرهمند شوند.
وی افزود: اگر بنا بر آزادسازی قیمتها باشد، عدالت هم میان ایرلاینهای خصولتی و نیمه دولتی که بخش زیادی از پروازها را نیز در اختیار دارند و از یارانههای مختلفی نیز استفاده میکنند با ایرلاینهای خصوصی برقرار شده و تمامی مشوقها و سوبسیدهای پرداختی به ایرلاینها اعم از یارانه سوخت، هزینههای فرودگاهی و تعمیر و نگهداری هواپیماها حذف شود.
این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: معتقدم اگر شرکتی از مشوقهای دولتی استفاده میکند حتما باید نرخ بلیت خود را نیز به صورت دولتی و پایینتر از نرخ بلیت شرکتهای خصوصی محاسبه کند. در غیر این صورت یارانهها نوعی رانت بوده که به جیب شرکتهای هواپیمایی نیمه دولتی میرود؛ لذا حتما این موضوع باید شفاف سازی شود و آزادسازی قیمت بلیتها مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد. از سوی دیگر برای ایجاد رقابت صحیح به نفع مصرف کننده باید تمامی قیمتها آزاد و اجازه ورود ایرلاینهای خارجی داده شود. ای ری تاکید کرد: این نکته را هم باید در نظر بگیریم که شرکتهای هواپیمایی باید درصدد نوسازی ناوگان هوایی خود باشند، طبیعی است که هواپیماهای فرسوده با سن بالای ۲۵ سال مصرف سوخت بسیار بالاتری نسبت به هواپیماهای جدید دارد اما به دلیل دریافت سوخت یارانهای هزینههای مرتبط چندان محلی از اعراب برای شرکتهای هواپیمایی ندارد و تلاشی هم جهت واردات هواپیمای نو نمیکنند.