رييس شوراي عالي استان‌ها در ديدار با رييس‌جمهور منتخب عنوان كرد

درخواست اجراي طرح «مديريت يكپارچه شهري»

۱۴۰۳/۰۵/۰۴ - ۰۱:۴۴:۰۱
کد خبر: ۳۱۷۳۰۶

مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور منتخب با جمعي از اعضاي شوراي عالي استان‌ها ديدار كرد. در اين ديدار، شهرام دبيري، رييس شوراي عالي استان‌ها از رييس‌جمهور منتخب درخواست كرد تا طرح «مديريت يكپارچه شهري» در كشور اجرايي شود.

گروه راه و شهرسازي|

مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور منتخب با جمعي از اعضاي شوراي عالي استان‌ها ديدار كرد. در اين ديدار، شهرام دبيري، رييس شوراي عالي استان‌ها از رييس‌جمهور منتخب درخواست كرد تا طرح «مديريت يكپارچه شهري» در كشور اجرايي شود.

به گزارش ايلنا، دبيري در نشست جمعي از اعضاي شوراهاي اسلامي سراسر كشور با مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور منتخب گفت: انتخاب شما دل مردم ايران را شاد كرد و اميد را به جامعه به ويژه جوانان تزريق كرد. جامعه شورايي در اكثر نقاط كشور از جنابعالي حمايت كرده و آنها هم كه حمايت نكردند شما رو دوست دارند و مردم و نظام شورايي، اميدوارند با حضور شما در رأس قوه مجريه، در كشور تحول ايجاد شود.

وي ادامه داد: جامعه شورايي كشور با ۱۲۷ هزار عضو، ظرفيت بزرگي براي دولت است و واگذاري امور اجرايي دولت در شهرها به مديريت شهري و شوراها، موجب رضايتمندي بيشتر مردم، كاهش هزينه‌ها، سبك‌سازي دولت و كاهش تورم خواهد شد و شوراي عالي استان‌ها موظف است طرح لازم جهت واگذاري امور به مديريت شهري را تهيه و به دولت يا مجلس شوراي اسلامي ارايه دهد كه در همين راستا اين اقدام انجام شده است.

دبيري افزود: با عملياتي شدن طرح مديريت يكپارچه شهري، قدم بزرگي براي خدمت به مردم برداشته مي‌شود و اين موضوع در دنيا هم اينگونه است و تجربيات موفقي در اين زمينه وجود دارد. دولت‌هاي قبل هم قول مساعد براي انجام اين طرح داده بودند؛ اما عملي نشده و مقاومتي در بدنه دولت‌ها شكل مي‌گيرد و اميدواريم در دولت چهاردهم اين خواسته با نظر مثبت شما عملياتي شود و اجراي آن در واقع به نفع همه است.

وي تأكيد كرد: شما را به عنوان شخصيتي شوراباور و شوراياور مي‌شناسيم و از شما خواستاريم حضور رييس شوراي عالي استان‌ها به عنوان دستيار ويژه جنابعالي در امور استان‌ها در هيات دولت را جامه عمل بپوشانيد كه اين امر، خواسته جامعه شورايي است. سازمان برنامه و بودجه كشور موظف است يك نسخه از برنامه بودجه سالانه و برنامه پنج ساله توسعه را در اختيار شوراي عالي استان‌ها قرار دهد. اين موضوع براي آن است تا شوراي عالي استان‌ها پيشنهادات اصلاحي خود را به سازمان برنامه و بودجه ارايه دهد؛ اما اكنون اين تكليف به درستي انجام نمي‌شود كه اميدواريم در دولت چهاردهم به آن عمل شود.

وي ادامه داد: مجلس يازدهم به‌طور عجولانه در روز آخر كار خود، دوره چهار ساله شوراها را براي دوره هفتم به سه سال كاهش داد تا همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري سال ۱۴۰۷ برگزار شود، اما خواسته ما اين است كه مجلس شوراي اسلامي دوره دوازدهم، دوره فعلي را تا آن زمان تمديد كند تا دوره شوراها كاهش پيدا نكند. جامعه شورايي كشور با تمام قوا در كنار شماست. مردم به شجاعت، صداقت و پاكدستي شما رأي داده‌اند و طرح شما براي تشكيل دولت وفاق ملي و حضور كارشناسان و متخصصين از جناح‌هاي مختلف سياسي باعث اميدواري فراوان شده و براي حضرتعالي در جايگاه خطير رياست‌جمهوري آرزوي موفقيت دارم.

دراين ديدار، موسي الرضا حاجي بگلو نايب رييس شوراي عالي استان‌ها و رييس شوراي استان خراسان رضوي به نمايندگي از شوراهاي فرادست همايش شوراها با رييس‌جمهور منتخب، با بيان اينكه شوراهاي روستا مظلوم واقع شده‌اند گفت: ما بر اساس قانون اساسي و قوانين موجود تقاضا داريم دولت چهاردهم توجه ويژه به شوراها داشته باشد و سعي بر اجراي قوانين داشته باشد. حاجي بگلو گفت: اگر شوراها و دهياران بتوانند در روستاها آباداني ايجاد كنند به نام دولت نوشته مي‌شود و شوراها هم در كنار دولت هستند تا مشكلات را حل كنند. از اين‌رو رو تقاضا داريم براي قدرداني از فعاليت شوراهاي روستاها، بيمه براي اعضاي شورا برقرار شود. نايب رييس شوراي عالي استان‌ها با بيان اينكه شوراها انتخابي هستند و موجوديت خود را از مردم مي‌گيرند گفت: درست است كه تخلفاتي وجود دارد و نبايد يك تخلف هم وجود داشته باشد اما فشار برخي دستگاه‌هاي نظارتي بر روي شوراها زياد است و اصل بر گناهكار بودن شوراها گذاشته مي‌شوند و به اندازه‌اي فشار وارد مي‌شود كه شوراها جرات نمي‌كنند وظايف خود را كنند.

وي تاكيد كرد: انتخاب رييس شوراي عالي استان‌ها به عنوان دستيار رييس‌جمهور در امور استان‌ها گام بسيار بزرگي است و درخواست داريم كه رييس‌جمهور اين درخواست را اجابت كند.

فاروق اعظمي سخنگوي شوراي عالي استان‌ها و نماينده استان سيستان و بلوچستان در شوراي عالي استان‌ها هم دراين ديدار گفت: به عنوان يك نماينده جامعه شورايي از سيستان و بلوچستان سه نكته را خدمت شما عرض مي‌كنم. نكته اول اينكه مناطق محروم همواره كليدواژه‌اي در ايام انتخابات براي كسب رأي بوده اما بعد از انتخابات به فراموشي سپرده شده است؛ براي ارتقاي شاخص‌هاي مناطق محروم معاونت مناطق محروم را پويا كنيد و توجه واقعي به اين مناطق شود. شما بالاترين رأي را از مناطق محروم داشتيد و آنها به صداقت شما رأي دادند و انتظار دارند مورد توجه قرار گيرند. نكته دوم اين است كه بدون توجه به حزب و قوميت و همان‌گونه كه وعده داده‌ايد، دولتمردان خود را انتخاب كنيد. يك خانم اصالتا بلوچ در كشور امارات به وزارت آموزش و پرورش رسيده است و در ايران هم مي‌تواند اين اتفاق رخ دهد. ما بلوچيم و پرچم ايران كفن ما است، همه براي ايران هستيم.

نماينده استان سيستان و بلوچستان در پايان، اظهار داشت: نكته سوم هم اينكه شكاف را در استان سيستان و بلوچستان ترميم كنيد كه ديگر منطقه ما تحمل شكاف بيش از اين ندارد، همه ما سيستان و بلوچستان آباد را مي‌خواهيم. احمد صادقي نماينده استان تهران در شوراي عالي استان‌ها در نشست جمعي از شوراييان با رييس‌جمهور منتخب با قدرداني از حضور ايشان گفت: امام خميني (ره) پيش از وقوع انقلاب دستور داد مباني اداره كشور به صورت شورايي مطالعه شود و در اصل زيربناي اداره كشور بر اساس تفكر امام خميني (ره) اداره شورايي كشور بود و ايشان معتقد بودند انجام كارهايي كه مي‌شود توسط مردم انجام شود از سوي دولت حرام است. وي خطاب به رييس‌جمهور منتخب گفت: هم آنهايي كه به شما رأي دادند و هم آنهايي كه به شما رأي ندادند به ويژه جامعه شورايي محكم پاي كار هستند و كنار شما مي‌ايستند تا كارهاي كشور پيش برود. صادقي اظهار كرد: در زمان رياست‌جمهوري آقاي احمدي‌نژاد ۳۶ مورد از وظايف دولت كه مي‌شود به مديريت شهري واگذار شود احصا شد كه متأسفانه تاكنون انجام نشده است و اميدوارم اين اتفاق مبارك به دست شما انجام شود و اين مهم از شما به يادگار بماند. ايرج سليمان‌زاده نماينده آذربايجان غربي در شوراي عالي استان‌ها هم دراين نشست گفت: شوراها منتخبين و معتمدين مردم هستند اما اختياراتي كه در قانون اساسي به اين نهاد مردمي داده شده است، اجرايي نشده و معطل مانده است. از اين رو انتظار داريم دولت، شوراها را كنار خود ببيند. همانطور كه دكتر پزشكيان در جمع شوراييان آذربايجان شرقي اظهار كردند شوراها ظرفيتي
غير سياسي است و مي‌تواند براي كشور مفيد باشد.

سليمان‌زاده اظهار كرد: خرد جمعي مهم است و بايد شوراهايي كه هر روز توسط سايرين ضعيف‌تر مي‌شوند، تقويت شوند و از دولت چهاردهم انتظار داريم جايگاه شوراها در قانون را اجرايي كنند.

نماينده آذربايجان غربي در شوراي عالي استان‌ها گفت: ظرفيت شوراها به ويژه شوراي عالي استان‌ها در كشور بالاست و دولت اگر از اين ظرفيت استفاده كند موفقيت‌هاي چشمگيري را شاهد خواهيم بود.

ارسال نظر