جامعه ارزهاي ديجيتال در انتظار سخنراني دونالد ترامپ در كنفرانس نشويل است

واكنش بيت‌كوين به رويدادهاي سياسي

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ - ۰۰:۵۵:۲۸
کد خبر: ۳۱۷۳۹۸
واكنش بيت‌كوين به رويدادهاي سياسي

بيت‌كوين كه چهارشنبه گذشته و به‌دنبال يكي از بدترين روزهاي بازار سهامي امريكا و فرو ريختن شاخص فناوري، حدود ۴.۵ درصد يا بيش از ۳۰۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داده بود، روز گذشته و در آستانه سخنراني ترامپ در كنفرانس نشويل به روند صعودي بازگشت و بار ديگر به ۶۷ هزار دلار رسيد.

بيت‌كوين كه چهارشنبه گذشته و به‌دنبال يكي از بدترين روزهاي بازار سهامي امريكا و فرو ريختن شاخص فناوري، حدود ۴.۵ درصد يا بيش از ۳۰۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داده بود، روز گذشته و در آستانه سخنراني ترامپ در كنفرانس نشويل به روند صعودي بازگشت و بار ديگر به ۶۷ هزار دلار رسيد. امسال كه سال برگزاري انتخابات تعيين‌كننده رياست‌جمهوري امريكا است، ارزهاي ديجيتال به يك موضوع سياسي تبديل شده‌اند و سخنراني ترامپ در صورتي كه حاوي پيام‌هاي قوي براي صنعت و مشخصا بيت‌كوين باشد، مي‌تواند به شكل غافلگيركننده‌اي بازار ارزهاي ديجيتال و قيمت بيت‌كوين را هم دستخوش تغييراتي كند. بازارهاي سهامي امريكا روز چهارشنبه (۲۴ جولاي) يكي از بدترين روزهاي تاريخ خود را سپري كردند. در اين روز با ريزش ۲.۳۱ درصدي شاخص S&P 500 و ۳.۶۴ شاخص نزدك كه بسياري از سهام‌هاي فناوري را نمايندگي مي‌كند، قرمزترين روز معاملات سهامي از سال ۲۰۲۲ تا به امروز رقم خورد. بازارهاي كريپتو نيز ريزش سنگيني را پس از سقوط بازار سهامي تجربه كردند و بخش اعظم رشد دارايي‌هاي رمزارزي كه در دو هفته گذشته رقم خورد با كندل‌هاي قرمز عقب‌گرد كرد. بزرگان فناوري از جمله گوگل بيشترين زيان را متحمل شدند. الفابت، شركت مادر گوگل، روز چهارشنبه ۵ درصد از تمام ارزش خود را از دست داد. براساس گزارش مالي سه ماهه گذشته، درآمد تبليغاتي يوتيوب پايين‌تر از سطح انتظارات بازار است.

تسلا، توليد‌كننده خودروي‌هاي الكتريكي به رهبري ايلان ماسك، هم ۱۲.۵ درصد از تمام ارزش خود را از دست داد. ريزش شديد سهام تسلا را پس از گزارش نتايج ضعيف اين شركت و كاهش ۷ درصد درآمد مشاهده مي‌كنيم. پيشتازان هوش مصنوعي نيز با بحران دست و پنجه نرم مي‌كنند. انويديا، توليدكننده چيپ‌هاي پردازنده گرافيكي كه به عنوان يكي مهم‌ترين شركت‌ها در تامين قدرت رايانشي هوش مصنوعي به حساب مي‌آيد، ۶.۸ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد. متا، غول شبكه اجتماعي و از فعالان مهم هوش مصنوعي هم در حالي كه به تازگي از مدل جديدي هوش مصنوعي Llama 3.1 رونمايي كرد و مدعي هم‌ترازي آن با برخي از پيشتازان بازار شد، از بحران چهارشنبه بي نصيب نماند و ۵.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد. مايكروسافت، حامي بزرگ اوپن‌اي‌آي و ارزشمندترين شركت فناوري جهان، با تجربه يك ريزش ۳.۶ درصدي در حال حاضر حدود ۳.۱۹ هزار ميليارد دلار ارزش دارد. تحليلگران ريزش روز چهارشنبه را ماحصل توفان در يك بازار بيش از حد خريده شده، انتظارات بالاي درآمدي و ضعف فصلي شركت‌ها مي‌دانند. به همين دليل است كه برخي از تحليلگران از وقوع چنين روز قرمزي براي بازار سهامي متعجب نيستند. راس ميفيلد، استراتژي پرداز سرمايه‌گذاري در شركت Baird، مي‌گويد: «از نگاه ما اين فروش بسيار معتبر است، زيرا پس از شكست يك بازار صعودي صورت گرفته است و اصلاح درست در داخل يك بازار صعودي چيزي است كه بايد به عنوان يك فرصت نگاهش كرد تا مكاني براي رويكرد دفاعي يا محافظت از پول در برابر نوسان.»

 

بحران در بازار كريپتو

بازار سهام و كريپتو همواره رابطه پيچيده‌اي با يكديگر دارند و با اينكه بسياري از فعالان رمزارزي آن را سد محكمي براي فرار از ريزش‌هاي سهامي تلقي مي‌كنند، اما در بيشتر موارد ريزش بازار سهامي و به ويژه بخش تكنولوژي با ريزش بيشتري در جهان كريپتو همراه است. دارايي‌هاي رمزارزي كه به عنوان دارايي‌هاي بسيار خطرپذير شناخته مي‌شوند، پنجشنبه ريزش سختي را تجربه كردند. بيت‌كوين كه سه روز گذشته را با كندل‌هاي قرمز پشت سر گذاشته است از روز چهارشنبه تا پنجشنبه حدود ۴.۵ درصد يا بيش از ۳ هزار دلار از ارزش خود را از دست داد. براساس داده‌هاي وبسايت كوين‌كپ‌ماركت، ارزش كلي بازار كريپتو نيز در يك روز منتهي به پنجشمبه ۴.۴۲ درصد كاهش يافت.

 

بيت‌كوين در آستانه سخنراني ترامپ در كنفرانس نشويل به روند صعودي بازگشت

باوجود اين، بيت كوين روز گذشته اكثر ضررهاي هفته گذشته را جبران كرد، زيرا معامله‌گران منتظر سخنراني دونالد ترامپ در كنفرانس بيت كوين نشويل هستند. امسال كه سال برگزاري انتخابات تعيين‌كننده رياست‌جمهوري امريكا است، ارزهاي ديجيتال به يك موضوع سياسي تبديل شده‌اند. موضع ترامپ درباره ارزهاي ديجيتال نشان‌دهنده تغييري چشمگير است. چند سال پيش، او بيت‌كوين را يك «كلاهبرداري عليه دلار امريكا» خواند و گفت كه ارزهاي ديجيتال بانك مركزي (CBDC) بسيار خطرناك هستند. در سال‌هاي گذشته، او گفته بود كه ارزهاي ديجيتال «فاجعه‌اي در انتظار وقوع» هستند و اينكه او طرفدار اين دارايي‌ها نيست. با اين حال، ترامپ اكنون مي‌گويد كه با ارزهاي ديجيتال رابطه خوبي دارد. علاوه بر اين، كمپين انتخاباتي ترامپ اهداي بيت‌كوين، اتريوم، دوج كوين، سولانا و ديگر ارزهاي ديجيتال را مي‌پذيرد. نامزد معاونت رياست‌جمهوري ترامپ، سناتور جي.دي. ونس از ايالت اوهايو، نيز يك سياستمدار ارشد طرفدار ارزهاي ديجيتال است كه بين ۱۰۰,۰۰۱ دلار تا ۲۵۰,۰۰۰ دلار بيت‌كوين در حساب خود در صرافي كوين بيس دارد. جامعه ارزهاي ديجيتال مشتاق است كه ببيند ترامپ چه چيزي درباره ارزهاي ديجيتال خواهد گفت. ترامپ هنوز اعلام نكرده كه چگونه قصد دارد از طريق سياست‌ها، از رشد ارزهاي ديجيتال و صنعت بلاك چين حمايت كند. با اين حال، او ماه گذشته با استخراج‌كنندگان ارزهاي ديجيتال ديدار كرد و گفت كه تمام بيت‌كوين‌هاي باقي‌مانده بايد در ايالات متحده ماين و توليد شوند. گفتني است كه علاوه بر سخنراني، ترامپ قرار است در حاشيه كنفرانس بيت‌كوين در نشويل، ميزبان يك ميزگرد خصوصي جمع‌آوري كمك مالي براي كمپين انتخاباتي خود باشد. هزينه حضور در اين ميزگرد ۸۴۴,۶۰۰ دلار و گرفتن عكس با ترامپ ۶۰,۰۰۰ دلار تعيين شده است. اين رويداد در روز آخر كنفرانس، ۲۷ ژوييه (۶ مرداد)، برگزار مي‌شود و انتظار مي‌رود بسياري از چهره‌هاي كليدي صنعت ارزهاي ديجيتال در امريكا در اين رويداد شركت كنند.

 

انتظار بازار در خصوص سخنراني ترامپ

سخنراني ترامپ همچنين مي‌تواند در صورتي كه حاوي پيام‌هاي قوي براي صنعت و مشخصاً بيت‌كوين باشد، به شكل غافلگير كننده‌اي بازار ارزهاي ديجيتال و قيمت بيت‌كوين را هم دستخوش تغييراتي كند. در روزهاي اخير شايعاتي مبني بر احتمال اعلام بيت‌كوين به عنوان دارايي ذخاير استراتژيك امريكا توسط ترامپ در سخنراني كنفرانس بيت‌كوين به گوش مي‌رسد. هر چند چنين چيزي بسيار بعيد به نظر مي‌رسد، اما نشان مي‌دهد كه بازار انتظارات زيادي از سخنراني ترامپ دارد. نكته‌اي كه درباره آن ترديدي در ميان ناظران و تحليلگران وجود ندارد، اين است كه همه انتظار يك سخنراني «تاريخي» از آقاي ترامپ را دارند. انتظاري كه باعث شده تا بازار معاملات مشتقه بيت‌كوين طي روزهاي اخير نيز در معرض نوسانات زيادي قرار بگيرد. انتظار مي‌رود تا با اظهارنظرهاي مثبت ترامپ در خصوص بيت‌كوين و احتمالا گفتن جزيياتي درباره نحوه حمايت او و دولتش از صنعت ارزهاي ديجيتال، قيمت بيت‌كوين و به تبع آن، كل بازار ارزهاي ديجيتال افزايش پيدا كند. با اين حال، مو ولا، كارشناس ارزهاي ديجيتال و مشاور ارشد سابق جو بايدن، اوايل اين ماه به كوارتز گفت كه سخنراني ترامپ در كنفرانس بيت‌كوين حركتي هوشمندانه است، اما او صرفا چيزي را خواهد گفت كه مخاطبانش مي‌خواهند بشنوند.

ارسال نظر