توسعه دسترسي به اينترنت؛ مهم‌ترين اقدام وزارت ارتباطات براي اربعين

۱۴۰۳/۰۵/۰۹ - ۰۱:۳۰:۲۷
کد خبر: ۳۱۷۶۴۴

ارايه خدمات فناورانه و تسهيل ارتباطات زائران اربعين حسيني از جمله اقدامات مرسومي است كه هر ساله توسط وزارت ارتباطات انجام مي‌شود اما امسال طبق گفته برخي مسوولان بيشترين تلاش اين وزارتخانه در جهت تسهيل دسترسي زائران به اينترنت است كه بتوانند از امكانات آن استفاده كنند.

ارايه خدمات فناورانه و تسهيل ارتباطات زائران اربعين حسيني از جمله اقدامات مرسومي است كه هر ساله توسط وزارت ارتباطات انجام مي‌شود اما امسال طبق گفته برخي مسوولان بيشترين تلاش اين وزارتخانه در جهت تسهيل دسترسي زائران به اينترنت است كه بتوانند از امكانات آن استفاده كنند. به گزارش ايسنا، اربعين حسيني طي سال‌هاي اخير به بزرگ‌ترين تجمع مسلمانان جهان به محوريت زيارت امام حسين (ع) در كربلا تبديل شده است بنابراين با توجه به اهميت اين مراسم و حضور ميليون‌ها زائر، چند سالي است كه بحث برقراري ارتباطي پايدار از سوي وزارت ارتباطات مطرح مي‌شود. در اين زمينه وزارت ارتباطات و سازمان‌هاي زيرمجموعه اقدامات و امكانات متعددي را براي تسهيل ارتباطات زائرين در نظر گرفته‌اند.

 

ارايه اينترنت رايگان توسط بالن فضايي

به‌طور مثال ارايه اينترنت واي فاي رايگان يكي از اقداماتي است كه سال‌هاي گذشته براي زائران در پايانه‌هاي مرزي مهم در نظر گرفته شد. علاوه بر اينترنت واي فاي رايگان با تلاش وزارت ارتباطات استقرار بالن فضايي هم كه يكي از كاركردهايش ارايه اينترنت رايگان است، در دستور كار قرار گرفت. در توضيح بالن‌هاي مخابراتي مي‌توان گفت بالن‌هاي ثابتي هستند كه مي‌توانند تا ارتفاع ۵۰۰ متر قرار گيرند و ارتباطات زميني را ايجاد كنند. از جمله كاربردهاي اين بالن‌ها مي‌توان به استفاده در مواقع بحراني اشاره كرد؛ در واقع با استفاده از چت‌هاي واي فاي اين بالن‌ها، خدمات ارتباطي براي مردم فراهم مي‌شود. علاوه بر موارد گفته شده اپراتورهاي تلفن همراه نيز با نزديك شدن به ايام اربعين خدمات خود را مانند بسته‌هاي ويژه رومينگ، اينترنتي و مكالمه و پيامك را اعلام مي‌كنند. سال گذشته عيسي زارع پور - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- در حاشيه يكي از جلسه‌هاي هيات دولت از ارايه سيم كارت عراقي هم خبر داد و به گفته وي براساس توافقات انجام شده، قرار شد تا هم سيم‌كارت عراقي با قيمت مناسب‌تري در اختيار زوار قرار بگيرد و هم هزينه رومينگ نسبت به سال قبل كاهش پيدا كند. البته با حمايت دولت سيزدهم از
پيام رسان‌ها و سكوهاي داخلي و توسعه قابل توجه آنها، برخي پيام‌رسان‌ها نيز در خدماتي را در اين مراسم ارايه كردند كه مي‌توان به برقراري تماس با كيفيت تصويري از طريق يك پيام رسان اشاره كرد.

 

 شركت ملي پست و ارايه خدمات اربعين

شركت ملي پست كه از سازمان‌هاي زيرمجموعه وزارت ارتباطات محسوب مي‌شود هم در كنار اين وزارتخانه خدمات متعددي را هر ساله ارايه مي‌كند. سال گذشته از سوي اين شركت اعلام شد با
هلال احمر براي ارسال داروها و نذورات دارويي تعاملاتي انجام داد كه در نتيجه نذورات دارويي مردم به موكب‌ها در داخل مرزهاي كشور انجام شد. اما مهم‌ترين اقدام انجام شده توسط پست را مي‌توان استقرار ايستگاه‌هاي پست‌يافته در كنسولگري‌هاي ايران در نجف و كربلا دانست. در واقع يكي از مشكلاتي كه ممكن است افراد هنگام سفر به خارج از كشور با آن مواجه شوند، گم كردن مدارك هويتي از جمله شناسنامه، كارت ملي، گواهينامه و كارت‌هاي بانكي است؛ با وجود اين حتي اگر فردي مدرك خود را گم كرده باشد، مي‌توان اميدوار بود كه فرد ديگري كه اين مدرك را پيدا كرده، آن را به پست تحويل دهد و بدين‌ترتيب مي‌توان مدرك‌ گم‌شده را از شركت پست رهگيري كرد. در همين رابطه شركت پست با طراحي سامانه‌اي شرايطي ايجاد كرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سايت اين شركت به پيگيري وضعيت مدارك و اشياء مفقود شده خود بپردازند. به دليل موفقيت اين طرح، امسال هم با كمي تغييرات با عنوان زائرپست ارايه مي‌شود. بنابر اعلام عضو هيات‌مديره شركت ملي پست سال گذشته فقط در حد اسناد و مدارك مفقود شده بود اما امسال تلفن همراه و كوله پشتي هم اضافه شده است. با نزديك شدن به مراسم اربعين سال جاري جزيياتي از خدمات و اقدامات در نظر گرفته شده از سوي مسوولان اعلام مي‌شود. هفته گذشته رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از راه‌اندازي دومين لينك‌ مستقيم بين ايران و عراق به منظور افزايش سرعت پيام‌رسان‌هاي ايراني در ايام اربعين خبر داد و گفت كه با افزايش استفاده از پيام‌رسان‌هاي ايراني در عراق، دومين لينك‌ مستقيم بين ايران و عراق راه‌اندازي شد. ارتباطات مستقيم، سرعت پيام‌رسان‌هاي ايراني در عراق را تا پنج برابر افزايش مي‌دهد. در پايان مي‌توان گفت طبق روال هر سال مهم‌ترين خدمات وزارت ارتباطات براي تسهيل ارتباط زائران اربعين به زودي اعلام مي‌شود اما براساس اعلام رسمي مسوولان بيشتر تلاش وزارت ارتباطات در جهت دسترسي زائرين و شركت‌كنندگان در راهپيمايي عظيم حسيني به اينترنت است كه بتوانند از امكانات اينترنت استفاده كنند و فعاليت‌هاي مختلفي تعريف شده در جهت راه‌اندازي فيبرنوري و توسعه آن و ساير مواردي كه به زائرين براي دسترسي بهتر به اينترنت كمك مي‌كند در نظر گرفته شده است.