جنايت از بيروت تا تهران ،قمار نتانياهو

۱۴۰۳/۰۵/۱۱ - ۰۰:۱۷:۳۲
کد خبر: ۳۱۷۸۰۲

طي چند روز اخير شاهد سه اقدام جنايتكارانه رژيم صهيونيستي در سه نقطه از منطقه از بندر الحديده گرفته تا بيروت و بامداد ديروز تهران، شاهد جنايات رژيم صهيونيستي بوديم. اين سه حادثه با يك رخداد ديگر هم همزماني دارند و آن سفر بنيامين نتانياهو به واشنگتن بود كه اولين سفر او بعد از شكست فضاحت بار اسراييل در توفان‌الاقصي و پيامدهاي پس از آن محسوب شد.

سيدعماد حسيني: 
طي چند روز اخير شاهد سه اقدام جنايتكارانه رژيم صهيونيستي در سه نقطه از منطقه از بندر الحديده گرفته تا بيروت و بامداد ديروز تهران، شاهد جنايات رژيم صهيونيستي بوديم. اين سه حادثه با يك رخداد ديگر هم همزماني دارند و آن سفر بنيامين نتانياهو به واشنگتن بود كه اولين سفر او بعد از شكست فضاحت بار اسراييل در توفان‌الاقصي و پيامدهاي پس از آن محسوب شد. بر كسي پوشيده نيست كه اسراييل بدون هماهنگي و حتي كمك امريكا دست به هيچ يك از اقدامات جنايتكارانه خود نزده و نخواهد زد. اما شدت گرفتن اين اقدامات در اين مقطع زماني نشان مي‌دهد كه نتانياهو كه پايان كار سياسي خود را چيزي شبيه به حتمي يافته و حتی‌الامکان در حال به تاخير انداختن آن است، با جو بايدن كه تنها چند ماهي تا رسيدن به خط پايان حيات سياسي‌اش باقي نمانده در رابطه با رسيدن به آخرين اهداف‌شان با يكديگر به توافق رسيدند.

بي‌ترديد ثبت دستيابي به يك توافق يا حداقل پايان جنگ در نوار غزه يكي از مهم‌ترين روياهاي بايدن براي واپسين روزهاي رياست‌جمهوري‌اش محسوب مي‌شود. از سوي ديگر نتانياهو هم در سايه تظاهرات خياباني مستمر كه خواهان سرنگوني او است، تشكيل كميته‌هاي تحقيق مربوط به شكست 7 اكتبر 2023 اسراييل از حماس و حتمي بودن مقصر بودن او در اين شكست و پرونده‌هاي فسادي كه در دادگاه‌هاي اسراييل دارد، هم تاريخ مصرف سياسي خود را در آستانه پايان ديده است و به دنبال ثبت حداكثر دستاوردها براي دوره پساجنگ و جمع‌آوري برگ‌هاي برنده براي دوره محاكمه و بازخواست خويش است تا در صورت پذيرش طرح بايدن براي توقف جنگ، عقب‌نشيني از اهداف اعلام شده جنگ به شكل آبرومندانه‌اي صورت بگيرد.

شايد همين نيازهاي متقابل بود كه باعث شد، نتانياهو دست آخر اجازه حضور در دفتر بيضوي كاخ سفيد را پس از مطرود شدن چندين ماهه از آن پيدا كند. فشارهاي بايدن بر نتانياهو براي رسيدن به توافق آتش‌بس جهت ثبت آن در ليست دستاوردهاي رييس‌جمهور امريكا در پايان دوره سياسي‌اش امر پنهاني نبود اما ظاهرا آنچه در خفا بين دو طرف بر سر آن به توافق رسيده شد، باز شدن دست نتانياهو براي گسترش جنايت و تروريسم در منطقه براي ثبت اين دستاوردها بود. اين مساله حتي مورد توجه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه هم قرار گرفته و پيش از غائله سقوط موشك در مجدل الشمس نسبت به آن هشدار داده بود. سواي ويراني اكثر قريب به اتفاق تاسيسات بندر الحديده، حمله به دو پايتخت مقاومت در كمتر از 24 ساعت، نشان مي‌دهد كه نتانياهو به هر شكل ممكن به دنبال جمع‌آوري امتياز براي خود پيش از بسته شدن پنجره فرصت باقي مانده رياست‌جمهوري بايدن براي حيات سياسي خويش است و به عنوان يك پاكباخته قمار كردن بر سر سرنوشت اسراييل هم امري قابل توجيه است. شرايط امروز منطقه در نقطه‌اي فراتر از لبه پرتگاه جنگ قرار گرفته، شرايطي كه حداقل طي 10 ماه گذشته از جنگ غزه حتي در روزهاي آماده‌سازي براي ضربه موشكي ايران به اسراييل هم بي‌سابقه بوده است.
نتانياهو كه نتوانست هيچ دستاوردي از ويرانه‌هاي غزه براي خود كسب كند، به صرافت جست‌وجوي اين دستاورد در پايتخت‌هاي مقاومت افتاده است؛ حتي اگر اين كار به بهاي ويراني رژيم اسراييل تمام شود. جنگ يك شوخي نيست اما ظاهرا نتانياهو تصميم گرفته اگر او نخست‌وزير اسراييل نماند، اسراييل را يك ويرانه تحويل بدهد. به هر شكل ساعات آينده سمت و سوي اين سرنوشت را براي اسراييل مشخص خواهد كرد.