رقم فاجعه‌بار اضافه کاری پرستاران ساعتی ۲۵ هزارتومان!

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۲۰:۲۰:۰۲
کد خبر: ۳۱۸۳۳۴
رقم فاجعه‌بار اضافه کاری پرستاران ساعتی ۲۵ هزارتومان!

احمد نجاتیان رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت:« اضافه کاری 25 هزارتومانی برای یک ساعت کار هزینه رفت و آمد پرستاران هم نمی شود. 70 درصد پرستاران خانم هستند و وظایف مادری و خانوادگی هم برعهده آنها است که آنها را مجبور به اضافه کاری اجباری هم می کنیم که در برخی از موارد به طور متوسط 80 ساعت اضافه کاری علاوه بر موظفی ماهیانه اشان باید داشته باشند که ظلم بزرگی است و در هیچ قانونی دیده نشده است که کارمندی را موظف به اضافه کاری در شرایط سخت کنند و مبلغی هم که به عنوان اضافه کار پرداخت می شود واقعا متناسب با زحمات پرستاران نیست.»

احمد نجاتیان رییس کل سازمان نظام پرستاری در نشست خبری روز خبرنگار با تاکید بر اینکه سازمان نظام پرستاری ماهیتی غیردولتی و غیرسیاسی دارد، گفت:« قطعا سلامت در همه دولت ها سلامت در اولویت است. سازمان نظام پرستاری در 20 سال گذشته با دولت های مختلف همراه بوده است و در هیچ دوره ای نگاه سیاسی به عملکرد دولت نداشتیم، در برخی دولت های اصولگرا و اصلاح طلب دستاوردهای خوبی برای حوزه پرستاری داشتیم؛ از جمله در دولت سیزدهم که دو اقدام خوب برای پرستاران انجام شد البته انتقادات و کمبودهایی هم وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز، در این دولت برای اولین بار قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شد البته فراز و فرودها و نگرانی هایی داشتیم از اینکه آنچه که حق پرستاران بود به طور کامل ادا نشده است و اعتراضاتی به نحوه اجرای این قانون وجود دارد ولی قطعا شروع اجرای این قانون امر مبارکی است که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و نکته مهمی که از دیدگاه سیاستگذاری می توان به آن توجه کرد این است که برای اولین بار از سه نفر از همکاران پرستار ما در پست های کلیدی وزارت بهداشت استفاده شد.

در حال حاضر در شورای معاونین وزارت بهداشت فعلی سه نفر از پرستاران حضور دارند که در تاریخ بی سابقه است امیدواریم این کار ادامه پیدا کند و در دوره های بعدی تقویت شود. جمعیت حدود 300 هزار نفری پرستاری این جایگاه را دارند که بتوانند به وزارت بهداشت در حوزه های سیاستگذاری کمک کنند.»

کمبود پرستار ابربحران نظام سلامت کشور

وی در ادامه با اشاره به چند نگرانی عمده در جامعه پرستاری، گفت:« امروز بزرگترین مشکل ما در نظام سلامت ابربحران کمبود نیروی انسانی متخصص است. همه ما می دانیم که در یک شرایطی قرار گرفتیم که شرایط کاری بسیار سختی در نظام سلامت وجود دارد و دچار کمبود شدید نیروی پرستاری هستیم هرچند آمار دقیقی نداریم ولی قطعا می توانیم بگوییم که نسبت پرستار به تخت بیمارستانی کمتر از یک است و نسبت به چند سال گذشته وضعیت پرستاران در این مورد بهبود پیدا نکرده است.

استخدام ها و تبدیل وضعیت هایی هم که اتفاق افتاد به بدنه پرستاری چیزی اضافه نکرد برخی از این استخدام ها مربوط به تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی بود و یا استخدام پرستار برای بیماستان های جدید بود و نیرویی برای جایگزین کردن پرستاران بازنشسته به بدنه پرستاری اضافه نکردیم.»

اضافه کاری 25 هزارتومانی برای پرستاران!

وی در ادامه گفت:« به دلیل کمبود پرستار با پدیده نامبارک اضافه کار اجباری پرستاران مواجه هستیم. 70 درصد پرستاران خانم هستند و وظایف مادری و خانوادگی هم برعهده آنها است که آنها را مجبور به اضافه کاری اجباری هم می کنیم که در برخی از موارد به طور متوسط 80 ساعت اضافه کاری علاوه بر موظفی ماهیانه اشان باید داشته باشند که ظلم بزرگی است و در هیچ قانونی دیده نشده است که کارمندی را موظف به اضافه کاری در شرایط سخت کنند و مبلغی هم که به عنوان اضافه کار پرداخت می شود واقعا متناسب با زحمات پرستاران نیست. اضافه کاری 25 هزارتومانی برای یک ساعت کار هزینه رفت و آمد پرستاران هم نمی شود. می دانم که وزارت بهداشت تلاش هایی برای رفع این مشکل کرده است و این موضوع الان در دستور کار شورای حقوق و دستمزد است و امیدواریم در دولت جدید این موضوع با قوت پیگیری شود.»

تاخیر 8 ماهه در پرداخت کارانه پرستاران

نجاتیان افزود:« پرداخت دیرهنگام معوقات پرستاری یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. طبق آخرین آمار میزان معوقات کارانه پرستارن 8 ماه است این یک نگرانی و تشویشی برای پرستاران به وجود آورده است. همچنین عدم امنیت شغلی و به کارگیری پرستاران به صورت قراردادی و شرکتی موضوع مهمی است که باید در دولت جدید به آن رسیدگی شود البته رییس جمهور چندین بار تاکید کردند که با به کارگیری پرستاران به صورت شرکتی مخالف است امیدواریم امنیت شغلی پرستاران به خصوص پرستارانی که در دوره کرونا فعالیت داشتند تامین شود و استخدام شوند.»

وی گفت:« یک پیشنهادی که داریم این است اگر نمی توانید حقوق پرستاران را افزایش دهید حداقل در حوزه مالیات یک استثناهایی را برای پرستاران در نظر بگیرید تا از پرداخت مالیات مضاعف معاف شوند پیشنهاد ما این است که یا مالیات حذف شود یا یک عدد ثابتی برای آن در نظر بگیرند چون گاهی پرداخت مالیات به صورت پلکانی است.»

افتتاح دانشکده های پرستاری بدون امکانات با فشارهای سیاسی

وی در ادامه گفت:« برای کمبود پرستار پیش بینی هایی شده است از جمله افزایش ظرفیت پرستاری که البته این مسئله یک چاقوی دو لبه است. اگر آموزش بدون کیفیت داشته باشیم قطعا مردم آسیب می بینند. افزایش کمیت فقط مشکل ما نیست باید زیرساخت های لازم برای افزایش ظرفیت پرستاری در نظر گرفته شود متاسفانه در برخی مناطق با فشارهای سیاسی دانشکده هایی افتتاح می شود که نه دارای آزمایشگاه و نه محیط بالینی خوبی هستند و این ظلمی است که به مردم می شود. باید در حوزه افتتاح دانشکده ها آمایش سرزمینی و امکانات منطقه ای را حتما در نظر بگیریم.»

کمترین شکایت را در حوزه مراقبت در منزل از پرستاران داریم

وی در ادامه گفت:«ما به عنوان سازمان نظام پرستای آماده ایم که از ظرفیت قانون برنامه هفتم توسعه استفاده کنیم. ما تیمی را به کار گرفتیم که برنامه هفتم را تحلیل می کنند و به دولت آینده حتما در حوزه نظارت بر کیفیت مراقبت پرستاری در منزل و توسعه پرونده الکترونیک در منزل اعلام آمادگی می کنیم، البته یک خطری وجود دارد و آن نگاه پزشک محور به مراقبت های پرستاری در منزل است که باید مراقب آن باشیم .دیدگاه هایی وجود دارد که مراقبت های پرستاری در منزل را از سیستم مراقبتی و پرستاری جدا کنند و به آن به عنوان یک دیدگاه مدیکال نگاه می کنند. متاسفانه به غلط ادعا شده است که باید مسوولیت مراقبت در منزل که از صفر تا صد آن برعهده پرستاران است و کمترین شکایت را در این حوزه داریم به دیگر گروه های نظام سلامت تفویض شود. این یک اشتباه بزرگ و مانعی در توسعه خدمات پرستاری است.»

وی گفت:«ما آماده ایم در حوزه برون سپاری برخی خدمات دولت آینده مثل صلاحیت حرفه ای کمک کنیم. معتقدیم اگر سیستم صلاحیت حرفه ای در کشور و برای همه پرستاران جاری باشد بهتر می توانیم التزام را به حوزه مراقبت های پرستاری بیاوریم و این با دیدگاه دفاع از حقوق مردم است.»

تشکیل کمیته پرستاری در کمیسیون بهداشت مجلس

نجاتیان گفت:« روز گذشته جلسه ای با رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای این کمیسیون داشتیم که کمیته پرستاری را در ذیل کمیسیون بهداشت تشکیل دادند که جای تشکر دارد امیدواریم این کمیته که در نهاد قانونگذار کشور تشکیل می شود بتواند یک جمع بندی از مشکلات پرستاران داشته باشد و مجلس به رفع آن کمک کند. ما در برخی از قوانین مانند بازنشستگی پیش از موعد و نحوه نگهداشت نیروی انسانی در نظام سلامت دچار مشکل هستیم، همچنین نیازمند یک قانون جامع مراقبت های پرستاری هستیم که امیدواریم بتوانیم با کمک این کمیته آن را پیش ببریم.»

وی در ادامه گفت:«امیدواریم در دولت چهاردهم سلامت جزو اولویت ها باشد .اتفاقات خوبی در دولت چهاردهم افتاد برای اولین بار نماینده جامعه پرستاری در کمیته سلامت برای انتخاب وزیر بهداشت حضور رسمی داشت که بی سابقه است و آقای ریس جمهور حتی قبل از شروع دولت، دیداری با نماینده پرستاران داشت که این نشان می دهد دیدگاه مثبتی نسبت به جامعه پرستاری وجود دارد و امیدواریم روند مشارکت خواهی رییس جمهور از گروه های مختلف در دولت ادامه پیدا کند.»

دفاع از عملکرد کمیته سلامت در انتخاب وزیر بهداشت

وی افزود:« به عنوان یکی از اعضای کمیته سلامت در انتخاب وزیر بهداشت از عملکرد این کمیته دفاع می کنم. این کمیته بی حاشیه ترین کمیته در انتخاب وزیر بود در این کمیته علیرغم مشکلاتی که در آیین نامه و دستورالعمل ها برای انتخاب وزیر وجود داشت و شاخص ها برای اولین بار ارائه می شد شاید آن رعایت کامل و اصل بی طرفی اتفاق نیفتاد ولی ما سعی کردیم این دستورالعمل را براساس نگاه علمی پیگیری کنیم و امیدواریم نتیجه افرادی که به عنوان وزیر بهداشت پیشنهادی کمیته به رییس جمهور معرفی شدند به نفع مردم باشد. معتقدیم کمیته توانست با رعایت اصل بی طرفی دستورالعمل را بررسی کند و خروجی خوبی داشته باشد. امیدواریم در دولت آینده همانطور که در انتخاب وزیر بهداشت همکاران ما حضور داشتند در انتخاب روسای دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده ها و حتی گماردن معاونین دانشگاه ها و هیات امنای بیمارستان ها و دانشگاه ها به موضوع جمعیت زیاد همکاران پرستار و نقش آنها در بهبود کیفیت توجه کنند و امیدواریم در این دولت از ظرفیت جامعه پرستاری در این زمینه استفاده شود.»

بدهی سنگین تامین اجتماعی به دانشگاه های علوم پزشکی

وی با بیان اینکه برنامه ای برای بازپرداخت کارانه ها داریم، گفت:« یکی از مشکلاتی که نظام سلامت با آن مواجه است و امیدواریم دولت آینده برای این مشکل راهکاری داشته باشد تامین منابع پایدار برای نظام سلامت است طبق آمار بیمه تامین اجتماعی مطالبات دانشگاه ها را تا آذر ماه پرداخت کرده است و بیمه سلامت هم چند ماهی بدهی دارد. قوانین بیمه ها را مکلف کرده است که به محض دریافت اسناد 60 درصد مطالبات را پرداخت کنند.»

وی تاکید کرد:« جامعه پرستاری تعهد اخلاقی دارد که به موقع و بدون توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی و فرد گیرنده خدمت، خدمات ارائه کند. در هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم ارائه خدمات پرستاری در بیمارستان ها دچار اخلال شود. در شرایط سخت از جمله جنگ، زلزله و بحران ها روند ارائه خدمات پرستاری دچار اخلال نشده است البته باید به مطالبات برحق جامعه پرستاری رسیدگی شود ولی ارائه خدمات سلامت به موقع و عدم معطلی بیماران به عنوان یک اولویت و تعهد اخلاقی جامعه پرستاری است و امیدواریم همانطور که در گذشته به این مسئله پایبند بودیم در شرایط کنونی نیز این تعهد اخلاقی پرستاران تداوم پیدا کند و مردم پشتوانه و حامی ارئه کنندگان خدمات سلامت باشند.»

ارسال نظر