تشکیل کمیته 5 نفره تعرفهگذاری خودرو
تعادل وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کمیته کارشناسی تعیین تعرفه واردات خودرو خبرداد و گفت: خدمات پس از فروش خودرو باید متحول شود.
محمدرضا نعمتزاده در سی و چهارمین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو، ضمن تاکید بر ارتقای مستمر میزان خدمات پس از فروش خودرو تا حصول رضایت کامل مشتریان افزود: باید خدمات مورد نیاز مشتری ارائه شود و ماندن در نوبت برای تعمیر را باید به حد انتظار مشتری رساند. وی با اشاره به ضرورت برگزاری همایشی ویژه برای ارتقای سطح خدمات پس از فروش و اطلاعرسانی به مشتریان تصریح کرد: حق نداریم در خدمات پس از فروش به مشتری بگوییم ما قطعه نداریم، چرا که وظیفه داریم مشتری را در خدمات پس از فروش راضی از تعمیرگاه بیرون بفرستیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خواستار برطرف کردن هر چه سریعتر کسری قطعات در تعمیرگاهها شد و گفت: باید روشهایی اتخاذ شود که مشتریان به رضایتمندی برسند.
به گفته نعمتزاده انتظار مشتری برای تعمیرات باید منطق زمانی خود را داشته باشد و بیش از زمانهای استاندارد مشتری نباید در تعمیرگاه متوقف شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با بیان اینکه درست نیست برای یک مشکل، مشتری سه بار به تعمیرگاه مراجعه کند، اظهار کرد: کاهش مراجعه مشتریان به تعمیرگاهها را در دستور کار خود قرار دهید ولی به هر دلیلی، مشتری اگر ناگزیر از مراجعه به تعمیرگاه شد، باید به عنوان یک وظیفه، حتما راضی برگردد و دراین رابطه عملکرد صحیح ما میتواند بهترین تبلیغ باشد.
نعمتزاده با اشاره به اینکه ما باید بعد از همه اقدامات خود از مردم بازخوردها را دریافت کنیم خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا عملکرد خود را به قضاوت مشتری بگذاریم وپس از هر اقدامی، نظر مشتری را جویا شویم چون اگر قضاوت را خودمان انجام دهیم احتمال خطا در آن وجود خواهد داشت.
وی با بیان اینکه همواره ضرورت روند بهبود خدمات پس از فروش باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در این رابطه روند بهبود نسبت به سال قبل مهم است ولی ما باید خدمات خود را با شاخصهای جهانی مقایسه کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر اینکه شرکتهای خودروساز موظف هستند، قطعات بدون کیفیت را از قطعهسازان دریافت نکنند، یادآور شد: برای جلوگیری از ارائه قطعات نامناسب در شبکه خدمات پس از فروش و با توجه به اینکه شرکتهای خودروساز قطعات مورد نیاز را برای شبکه خدمات پس از فروش تامین میکنند، شرکتهای خودروساز موظف هستند قطعه بدون کیفیت را دریافت نکنند. وی اضافه کرد: شرکتهای خودروساز پس از خرید قطعه از قطعهسازان، مسوولیت کیفیت قطعات را برعهده خواهند داشت از این رو خودروسازها نباید از شرکتهایی که قطعات غیرکیفی تولید میکنند قطعه دریافت کنند.
بر اساس این گزارش، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نیز با اشاره به دیگر مباحث مطرح شده در نشست سی و چهارم، از تشکیل کمیته تعیین معیار مصرف سوخت خبر داد و گفت: در حال حاضر این کمیته تشکیل شده و معیارهای آن نیز تعیین شده است. ساسان قربانی افزود: بر این اساس معیار مصرف سوخت متناسب با معیار مصرف سوخت اتحادیه اروپا و برمبنای خروجی کربن توسط کمیته معیار تدوین شده و پس از بررسی برای اجرا ابلاغ خواهد شد. وی در ادامه به ارائه آمار تولید خودرو اشاره کرد و گفت: در مجموع انواع خودروهای تولیدی طی 6 ماهه اول سال جاری شاهد 3.8درصد کاهش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم و شرکتهای خودروسازی در شهریور ماه امسال با حدود 50 درصد افت تولید همراه بودهاند. قربانی به ارائه گزارش وضعیت ساماندهی واردات خودرو و قطعات اشاره کرد و افزود: در این راستا وزیر دستور تشکیل کمیته 5نفره در خصوص تعیین نرخ تعرفه برای خودرو و قطعات را صادر کرد. وی همچنین با اشاره به برنامه صادراتی خودرو خاطرنشان کرد: برنامه صادراتی خودرو صادرات 26 هزار دستگاه بوده است که طی 6 ماهه نخست سال جاری صادرات بالغ بر 13هزار دستگاه محقق شده و در مجموع فقط 50 درصد
برنامه عملیاتی شده است. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو به ارائه راهکاری کلیدی در شبکه خدمات پس از فروش از سوی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: در این راستا راهکارهای رفع نارضایتی مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات صنعتی در قالب اقدامات کلیدی در 7 بند و نحوه و ضمانت اجرای اقدامات در 8 بند آورده شده است که پس از بررسی، ابلاغ و اعلام خواهد شد.
به گزارش «تعادل» در ماههای اخیر، کمپین نخریدن خودرو صفر که به شکل خودجوش از سوی مردم و خریداران خودرو شکل گرفت، آسیب بسیاری را به تولیدکنندگان خودرو وارد کرده است؛ چناچه به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت ، هماکنون حدود 100 هزار خودرو تولید داخل، در انبارهای خودرو سازان دپو شده و متولیان صنعت خودرو کشور را به شدت نگران کرده است.