ایران به‌دنبال افزایش تنش با عربستان نیست

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۱۲

سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری خود با رسانه‌ها درخصوص اعلام آمادگی وزارت خارجه برای مذاکره با عربستان، گفت: ما خواهان تنش نیستیم، به دنبال افزایش تنش با این کشور هم نیستیم و همان‌طور که پیش از این گفته بودم ما آمادگی گفت‌وگو داریم. امیدواریم که ‌آنها متوجه اشتباهات خود بشوند و در راستای جبران خطاهای گذشته اقدام کنند.

بهرام قاسمی ادامه داد: گفت‌وگو و تفاهم با هر کشوری به معنی تایید رفتارها یا همه رفتارهای آن کشور نیست. عربستان نیز دچار اشتباهات استراتژیکی به خصوص در منطقه شده است و باید آنها را جبران کند.

وی همچنین در مورد تصمیم ترکیه جهت کشیدن دیوار بین مرز ایران و ترکیه درراستای جلوگیری از ورود عناصر پ.ک.ک به خاک این کشور، گفت: مقامات ترکیه ما را در جریان ایده خود قرار دادند، البته این دیوار در نقطه صفر مرزی نیست بلکه در درون عمق خاک ترکیه قرار است احداث شود و با نقطه صفر مرزی فاصله دارد.

قاسمی با اشاره به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد پایبندی ایران به تعهداتش در ارتباط با برجام و اذعان کشورهای مختلف به این موضوع گفت: برجام یک توافق چندجانبه است و ما امیدواریم که مقامات امریکایی رفتاری عاقلانه و واقع‌بینانه اتخاذ کنند. به گزارش ایرنا، در ادامه خبرنگاری به صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور اشاره کرد که اعلام کرده در صورت تداوم دولت تلاش خواهد شد که تحریم‌های غیرهسته‌یی نیز علیه ایران برداشته شود. این خبرنگار از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که آیا چشم‌اندازی در این ارتباط وجود دارد؟ که وی در جواب گفت: این ایده جدیدی است که در ادامه مباحثات قبلی مطرح شده، کار دشواری است و آقای رییس‌جمهور نیز گفتند که در این راستا تلاش می‌کنیم.

خبری از کشته شدن تعدادی از گردشگران ایرانی در ترکیه به دست‌مان نرسیده است

در ادامه این نشست که به مدت یک ساعت به طول انجامید، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، در ارتباط با انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه تعدادی از گردشگران ایرانی به‌تازگی در یک حادثه در ترکیه کشته و تعدادی از آنها زخمی شده‌اند، گفت: ما چنین خبری را نداریم و نمی‌توانم در مورد آن اظهارنظری کنم. وی ادامه داد: البته ما پیش از این نیز اعلام کردیم که ترکیه در شرایط خاصی به‌سر می‌برد و هموطنان قبل از سفر به این کشور لازم است که تمهیدات و احتیاط لازم را بیندیشند.

وی در تبیین سیاست خارجی ایران در ارتباط با مسائل منطقه‌یی گفت: سیاست خارجی ایران در این زمینه کاملا روشن است. ما خواهان صلح و امنیت و مبارزه با تروریسم هستیم، در چند دهه گذشته بیش از هر کشور دیگری درراستای مبارزه با تروریسم تلاش کرده‌ایم و کسانی که ادعای مبارزه با تروریسم دارند باید از مشی و روش ایران پیروی کنند تا صداقت آنها در این زمینه اثبات شود.

در این نشست خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد به‌طور معمول امریکایی‌ها وقتی که اقتصادشان دچار مشکل می‌شود به ایجاد جنگ برای فروش اسلحه متوسل می‌شوند، نظر ایران در ارتباط با این موضوع و به‌طور کلی سیاست ایران در ارتباط با تعامل با همسایگانش چگونه است؟ که وی در پاسخ گفت: ما همواره تاکید کرده‌ایم که خواهان صلح و ثبات در منطقه و ارتباط مسالمت‌آمیز با همسایگان‌مان هستیم و سعی داریم از تنش‌ها بکاهیم. قاسمی خاطرنشان کرد: تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط روشن است و ما با هرگونه جنگ‌طلبی و خشونت با منطقه مخالفیم. تلقی ما این است که منطقه ظرفیت خشونت بیش از این را ندارد و لازم است که به سمت ثبات، توسعه اقتصادی و فقرزدایی حرکت کند. ما تلاش‌های صلح‌جویانه‌مان را حتی نسبت به کسانی که با ما زاویه دارند، ادامه می‌دهیم چراکه معتقدیم با گفت‌وگو می‌توان بر مشکلات پیروز شد.

مشاهده صفحات روزنامه