بودجه كشورهاي اروپايي براي تحقيق و توسعه چه ميزان است؟

۱۴۰۳/۰۵/۱۷ - ۲۳:۴۸:۱۱
کد خبر: ۳۱۸۳۵۵

كشورهاي اتحاديه اروپا در سال ۲۰۲۳ بودجه تحقيق و توسعه را افزايش دادند. يورواستات اعلام كرد كه مجموع تخصيص بودجه دولت براي تحقيق و توسعه (R&D) در سراسر اتحاديه اروپا در سال ۲۰۲۳ به ميزان ۱۳۵ ميليون دلار بوده كه ۵.۳ درصد (۱۲۸ ميليون دلار) افزايش يافته كه معادل ۰.۷۳ درصد از توليد ناخالص داخلي (GDP) در سال ۲۰۲۳ است.

كشورهاي اتحاديه اروپا در سال ۲۰۲۳ بودجه تحقيق و توسعه را افزايش دادند. يورواستات اعلام كرد كه مجموع تخصيص بودجه دولت براي تحقيق و توسعه (R&D) در سراسر اتحاديه اروپا در سال ۲۰۲۳ به ميزان ۱۳۵ ميليون دلار بوده كه ۵.۳ درصد (۱۲۸ ميليون دلار) افزايش يافته كه معادل ۰.۷۳ درصد از توليد ناخالص داخلي (GDP) در سال ۲۰۲۳ است. بودجه دولت براي تحقيق و توسعه در سطح اتحاديه اروپا ۳۰۰ دلار به ازاي هر نفر بود كه نسبت به سال ۲۰۱۳ به ميزان ۵۳.۳ درصد افزايش داشت (۱۹۷ دلار براي هر نفر) . بيشترين تخصيص بودجه در لوكزامبورگ با ۷۰۶ دلار براي هر نفر، پس از آن دانمارك با ۶۰۲ دلار و آلمان با ۵۷۷ دلار ثبت شد.

از سوي ديگر، كشورهاي اتحاديه اروپا با كمترين بودجه تحقيق و توسعه براي هر نفر، روماني با ۲۳ دلار براي هر نفر، بلغارستان با ۳۶ دلار و مجارستان با ۵۲ دلار بودند. در ميان كشورهاي اتحاديه اروپا، تخصيص تحقيق و توسعه لتوني ۲۹۱ درصد از ۱۷.۴۵ دلار سرانه در سال ۲۰۱۳ به ۶۹ دلار سرانه در سال ۲۰۲۳، لهستان با ۱۴۷ درصد از ۴۱ دلار به ۱۰۲ دلار و بلغارستان با ۱۳۳ درصد از ۱۵ دلار به ۶ دلار افزايش يافت، در حالي كه مجارستان تنها كشوري بود كه با رقم ۲۸ درصدي از ۷۳ دلار به ۵۲ دلار كاهش يافته است. تخصيص بودجه دولتي اتحاديه اروپا براي تحقيق و توسعه در سال ۲۰۲۳ (۱۳۵ ميليون دلار) ۵.۳ درصد بيشتر از سال ۲۰۲۲ (۱۲۸ ميليون دلار) و ۵۴.۸ درصد بيشتر از سال ۲۰۱۳ (۸۷.۱ ميليون دلار) بود. بيشترين سهم از تخصيص بودجه سال ۲۰۲۳ دولت براي تحقيق و توسعه (GBARD)، ۳۵.۵ درصد، از طريق كمك‌هاي بلاكي عمومي تامين شده  است. 

ارسال نظر